Creed II

Tungviktsboxarmästaren Adonis Creed får här en chans att hämnas sin far Apollo som dog under en match mot Ivan Drago. Under Rocky Balboas handledning ska han möta Ivans son Viktor Drago i en stor uppgörelse.

Originaltitel Creed II
Alternativ titel Creed 2
Regissör Steven Caple Jr
Manus Sylvester Stallone, Juel Taylor
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Michael B Jordan, Sylvester Stallone, Tessa Thompson, Phylicia Rashad, Dolph Lundgren, Florian Munteanu, Russell Hornsby, Wood Harris, Milo Ventimiglia, Robbie Johns, Andre Ward, Brigitte Nielsen, Patrice Harris, Jacob 'Stitch' Duran, Ana Gerena

2019-10-12
Regissör/manusförfattare Ryan Coogler gjorde en stor insats när han lyckades väcka liv i karaktären Rocky och samtidigt skapa en boxningsfilm som stod ut med Creed(2015). Att det skulle komma en uppföljare var inte förvånande för när Stallone får blodad tand så missar han inte tillfället. Tyvärr är Coogler inte med denna gång men inledningsvis tycker jag denna uppföljare känns både fascinerande och intressant. När man sedan lägger all krut på familjen Drago så känns det som man återser Rocky 4.
2019-10-12
Har en gammal kärlek till Rocky-filmerna, så Creed var en positiv överraskning som blandade nytt och fräscht med en stor dos nostalgi. Den här uppföljaren vill så gärna vara den episka fortsättningen, men lider lite av att den i stort enbart kretsar runt en sårad maskulinitet. Återvändandet av Drago är såklart genialt.
StureStenhög
2019-05-06
Det är väldigt mycket en vanlig boxningsrulle det här, och det som ändå höjer den lite är att den är en del av Rocky-universumet. Det är trots allt en värld som jag gillar att återvända till, och den stora behållningen den här gången är att de har plockat tillbaka Dolphan. Att se honom gå runt och vara bitter och allmänt rysk är en fröjd. Även Rocky själv är alltid ett kärt återseende. Men där någonstans ligger problemet också. Det är allt runtomkring som är bra, medan Creed är en ganska blek karaktär. Om tanken är att han ska bära det här själv så småningom, så känns inte utsikterna speciellt goda. Svag trea
Zok
2019-04-07
Tycker att den funkar bra. Men den följer så klart mallen av en Rocky film. Självklart även rätt enkelt att lista ut slutet tidigt på grund av detta. Men som helhet sänker det inte filmen, man får vad man är ute efter om man gillar tidigare filmer, nästen mer lik de gamla filmerna i upplägg faktiskt.
2019-03-07
Rätt seg, känns lite för lång men samtidigt så är det flera moment som stressas fram och igenom och det faller platt. Jag tycker det är trist att Creed inte får ha en egen taktik utan anammar Rockys grej, det var en rejäl besvikelse faktiskt och är en stor faktor till varför jag inte tycker den här filmen alls lyckas stå på egna ben så som första gjorde. Men när Stallone fick för stort inflytande över manuset så förklarar det nog varför detta är ett steg tillbaka. Slät tvåa med ett plus i kanten ändå, Thompsons framträdande inför sista fighten är grymt snyggt t.ex.
haajen
2019-02-26
Betydligt sämre än första filmen men visst engagemang infinner sig ändå. Svag 3:a.
Engravadlax
2019-02-17
Tack och lov att jag inte förstår ryska och inte kan höra exakt hur sjaskigt Dolphs uttal är. Eller Florian Munteanus. Eller Brigitte Nielsens. Men även om filmen i övrigt är ganska stadig så är handlingen bara en sämre Rocky IV.
foppa99
2019-02-13
pga historiken, me de första 3 filmerna, så är den hyggligt underhållande
myslas
2018-12-19
Det här är själva definitionen av lazy writing. En väldigt dålig kopia av Rocky 4. Första filmen hade i alla fall något nytt att säga i serien men det här är bara dåligt från start till slut.
92axha10
2018-12-18
En värdig uppföljare till Creed som överraskade mig. Dolph är också förvånansvärt bra i den här filmen. I slutändan är det är en välgjord och känslosam dramafilm.