3.6

Cremaster 3

Denna del av The Cremaster Cycle är navet kring vilket de andra filmerna i serien rör sig. New York Times har beskrivit Matthew Barney som USA:s viktigaste konstnär i sin generation. Barneys stora filmprojekt ”The Cremaster Cycle” består av fem filmer som har tagit tio år att färdigställa. Det är ett gigantiskt, ambitiöst och lätt surrealistiskt avantgardeprojekt med en utgångspunkt i den biologiska skapelseprocessen och det från början obestämda könet. I filmserien sker en gradvis visualisering från det första stadiet i Cremaster 1, där skillnaden mellan könen är som minst till den femte och sista delen, där skillnaden är som störst. Cremaster är även namnet på den muskel som kontrollerar testiklarnas sammandragningar.

Originaltitel Cremaster 3
Alternativ titel The Cremaster Cycle
Regissör Matthew Barney
Manus Matthew Barney
Genre Drama, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Richard Serra, Aimee Mullins, Matthew Barney, Terry Gillespie, Mike Bocchetti, David Edward Campbell, James Pantoleon, Jim Tooey, Nesrin Karanouh, Peter Donald Badalamenti II, Paul Brady (I)

KlaraSofia
2008-03-25
Jag såg hela Cremaster Cycle - fem filmer - på en dag och har svårt att minnas vad som hörde till vilken film. Dock vill jag redan nu säga att detta inte är film i vanlig bemärkelse och inte bör bedömas utifrån filmkriterier. Detta är konst som, om man betraktar den förutsättningslöst utan att ha bråttom, kan ge tanken och själen någonting som det är mycket svårt att sätta ord på. Trots att jag egentligen inte kan säga att jag varken gillade eller förstod The Cremaster Cycle, sätter jag mest fyror. Upplevelsen ger intryck och sätter spår som är så udda och egenartade att den film som kan sätta sådana spår i mig helt enkelt förtjänar ett högt betyg.
Arensberg
2006-09-15
nej det ar for mkt mischmasch, jag gillar dem andra battre, speciellt ar guggenheimdelen kass, chryslerpartierna ar battre, dessutom har jag svart for richard sierra
Hangaround
2005-01-17
Det här är en strävan, en upplevelse av ansträngning och någon slags spira i ett av de märkligaste av konstfilms verken, över huvud taget.
herakleitos
2004-03-05
flmfatktan säger inte mycket om filmen?
mchz
2003-11-25
Ja grattis till ni som hann se hela sviten när de gick på Stockholms Filmfestival. Björks och Gugenheims älskling bjuder på dryga 3 timmar visuella, absurda, symboliska och otroligt snygga scener. Myter,Mönster,kopplingar ,Sexualtitet, subkulturer i enda genomtänkt röra. Du kan nog tolka in vad du vill. Björk, Lynch Avant Garde,HDTV En rätt omtumlande och förvirrande upplevelse....