2.4

Crime and Punishment

En modern filmatisering av Fjodor Dostojevskijs klassiska roman som behandlar en ung student och dennes inre plågor efter att ha begått ett illdåd.

Originaltitel Crime and Punishment
Regissör Menahem Golan
Manus Menahem Golan
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare John Hurt, Margot Kidder, Vanessa Redgrave, Richard Lynch, John Neville, Crispin Glover, Clive Revill, Sophie Ward, Theodore Bikel, Avital Dicker, Patricia Hayes, Matt Servitto, Dmitrij Kuzin, Yehuda Efroni

StureStenhög
2015-08-15
En filmatisering som lyckas vara både underlig och slätstruken på samma gång. Puristerna kanske inte håller med, men eftersom jag har sett ganska många versioner vid det här laget så tycker jag att det är ganska roligt när de ändrar om lite jämfört med källmaterialet. Här har de flyttat historien till ett modernt Moskva och ändrat en del omständigheter längs vägen. Förflyttningen till modern tid känns lite klumpig, men en del aspekter av det sköts ändå på ett intressant sätt. Det som sticker ut mest är dock castingen. Cripin Glover är sannerligen ett udda val som Raskolnikov (förvisso är han kanske alltid ett udda val, oavsett roll), men han fungerar uppseendeväckande bra, han kan trots allt verkligen förmedla galenskapen i karaktären. Vidare är Richard Lynch en klockren Luzhin och det är kul att få se John Hurt som Porfiry efter att tidigare ha sett honom som Raskolnikov. Men det spelas också över från flera håll, och filmen har en allmänt billig känsla över sig. På något vis tycker jag ändå att den här versionen lyckas fånga romanens essens på sitt eget lite bisarra vis. Alla håller dock inte med om det har jag förstått. Det blir hursomhelst en svag trea i betyg, men det här är inte direkt den filmatisering som jag skulle rekommendera i första hand