2.6

Crimes of the Future

I en nära framtid försöker mänskligheten att anpassa sig till sin syntetiska omgivning. En utveckling som tar människor bortom sitt naturliga tillstånd och in i en metamorfos som förändrar deras biologiska sammansättning.

Originaltitel Crimes of the Future
Regissör David Cronenberg
Manus David Cronenberg
Genre Skräck, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Scott Speedman, Don McKellar, Sozos Sotiris, Lihi Kornowski, Nadia Litz, Tanaya Beatty, Welket Bungué, Yorgos Pirpassopoulos

2023-11-05
Konst eller bara konstigt? Kul att gamle favoriten Cronenberg hittat tillbaka till sin bodyhorror, men där slutar också det positiva. Gråmulet, långsamt och pretentiöst. Som att han gjort den för att visa sina gamla fans att han fortfarande kan.
karlmats
2023-09-30
Cronenberg är tillbaka i body horror-genren och det känns som att han njuter av det lika mycket som Viggo njuter av att förvandlas till en modern Rutger Hauer. Visst hade storyn kunnat utvecklats och fått lite mer kärlek, det är en del lösa trådar som aldrig knyts ihop och slutet blir lite för abrupt, men det är samtidigt en fascinerande värld den gamle kanadicken har snickrat ihop. Lagom äckligt, lagom flummigt och lagom surrealistiskt. Det är kanske ingen ny favoritfilm, men det är tillräckligt kreativt och engagerande för att jag ska vilja följa med på resan, bra skådisinsatser också tycker jag. Det måste nog bli en 3a, kan dock inte bestämma mig för om den är stabil eller svag, nånstans mitt emellan kanske.
Ghostface
2023-09-04
Filmen hade lyft om det hade existerat någon omvärld runt ramhistorien som inte är så pass intressant att den kan räknas som en av Cronenbergs bästa filmer. Huvudrollerna är som alltid stabila kort och höjer en historia som inte är särskilt engagerande även om den känns som en återgång till den gamle Cronenberg. Svagt betyg.
Rune2000
2023-08-06
Filmen är inte lika komplicerad som den verkar vara och alla detaljer förmedlas, på ett eller annat sätt, under speltiden. Det fanns flera likheter med eXistenZ och Crash, vilket fick mig att känna som att Cronenberg är återigen på rätt bana. Med det sagt så önskade jag att det hade funnits flera bottnar till denna historia, vilket är ett kännetecken av en bra David Cronenberg-film.
2023-01-21
Äh, jag vet inte. Det här var mest bara tråkigt. Långsamt, konstigt och oengagerande. Störde mig på hur Mortensen stönade sig genom hela filmen. Kändes lågbudget också, på ett dåligt vis, som att hela filmen var inspelad i en och samma studio, fast de flyttade runt lite väggar mellan scenerna. Kristen Stewart var också märklig, väntade på någon slags twist om att hon var en robot, men det var väl bara ett märkligt skådespel. Fick kämpa för att hålla mig vaken på slutet.
djonipony
2023-01-04
Kräver inte att filmer ska ha något enorma ambitioner, men iaf något grundmål - få publiken att skratta, sitta på nålar, bli känslomässigt engagerade, eller bara chockas. Något iaf. COTF gör inget. Bryr mig inte om hur det går för någon, skrattar inget, chockas inte, blir inte nervös. Skulle vilja veta vad DC har för syfte, om något, med den. Hoppas den rulle han nu sägs ha in production, med Lea Seydoux och Vincent Cassel, är mer normal och vet vad den vill.
Robkiller
2022-10-03
Mest mysko
amam
2022-06-25
Svag trea. Inte alls så pass konstnärlig som Cronenberg vill. Kul att han gör body horror igen men det kändes lite som han gjorde det mest för att göra investerarna nöjda.
Taliah
2022-06-23
Äckel, konst och mörka framtidsvisioner är exakt sånt jag går igång på, men det här var tyvärr riktigt ytligt och inte alls särskilt provocerande. När äckel tråkar ut görs det inte rätt. Svag trea för snygghet.