2.7

Crimson Peak

Den unga amerikanska författarinnan Edith Cushing försöker lämna en familjetragedi bakom sig. Hon gifter sig med den engelske baronetten Thomas Sharpe, och flyttar in med sin nyblivna man och hans syster på den engelska landsbygden.

Originaltitel Crimson Peak
Regissör Guillermo del Toro
Manus Guillermo del Toro, Matthew Robbins
Genre Drama, Romantik, Thriller, Skräck, Fantasy, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Mia Wasikowska, Tom Hiddleston, Jessica Chastain, Charlie Hunnam, Jim Beaver, Burn Gorman, Leslie Hope, Jonathan Hyde, Bruce Gray, Emily Coutts, Alec Stockwell, Brigitte Robinson, Joanna Douglas, Sofia Wells, Doug Jones, Javier Botet, Tamara Hope

Skapad 2019-10-29 av AugustDellert
Crimson Peak är den senaste storfilmen från regissören Guillermo del Toro, känd för filmer som Pans Labyrint, Hellboy och Pacific Rim. Men Crimson Peak är en mer sparsmakad och klassisk filmuppl...   Läs mer »

KyLLo
2019-05-01
Det är en del skräck, men mycket annat att väga in i ett helhetsbetyg. Jag gillar de mysiga miljöerna och att den är genreöverskridande. Effekterna är bra och inte som i billiga skräckfilmer. Jag tycker även om att det är en familjehistoria. Mia Wasikowska är stabil i huvudrollen. Dock är den lite utdragen och spretig. Guillermo del Toro har gjort både bättre och sämre filmer. En svag trea.
BarryHero
2018-06-02
Jattevacker och valgjord. Storyn ar tyvarr valdigt banal, tunn, och klyschig. Mia ar duktig och fin. del Toro kanske inte ar sa mycket for en bra story trots allt.
flaxy
2018-03-31
Ni som tycker denna är bra kan inte skräckfilm!
Zelest
2018-03-08
Fruktansvärt bra film! Det var länge sedan man såg en riktig gotisk skräckhistoria och del Toro gör det riktigt bra!
Caligari
2017-10-29
Storyn håller inte hela vägen men ljussättningen och den fantastiska scenografin räddar trean.
Zok
2017-08-16
Snygg, men det saknas något för att lyfta till några högre höjder.
Lollisch
2017-03-30
En gotisk och otroligt vacker scenografi, underbara kläder, en stark och självständig huvudkaraktär, fina skådespelarinsatser och en krypande stämning... den känns lite som en gammaldags spökhistoria. Denna film var allt jag önskade mig och lite till. Älskade den!
Robkiller
2016-09-03
Välregisserat, snyggt och färgglatt som väntat med Del Toro... men intresset tappas rätt fort... om det är den alldeles för uppenbara handlingen eller de fula effekterna vet jag inte riktigt... men den hade potential som den i slutändan inte lever upp till...
CultOfZenith
2016-08-01
Trots ganska banal intrig känns det helgjutet i all sin enkelhet. Del Toros känsla för visuella effekter räcker långt för min del.
santiago
2016-06-28
Väldigt kliché men ändå okej.