2.9

Crocodile

En man som står på en bro över Hanfloden i Seoul bestämmer sig för att ta sitt liv. Han kastar sig från bron, ner i det smutsiga vattnet. Under bron hör tre hemlösa figurer plasket. En av dem klär av sig och simmar ut till den drunknande mannen, för att därefter återvända med hans plånbok. Den gamle mannen, Herr Oh, och pojken Aeng-bal som väntade på stranden tycks dock inte uppskatta hans handlande. Simmaren, som kallas Krokodilen, verkar dock inte bry sig om detta, men ändå räddar han nästa hoppare. Det skulle förstås kunna bero på att det är en vacker ung kvinna. Hyeon-jeon, som hon heter, blir trots Krokodilens ovälkomna närmanden kvar hos den hemlösa gruppen, vilket ger upphov till många förändringar.

Kim Ki-duks debutfilm.

Skådespelare Jo Jae-hyeon, Jeon Mu-song, Ahn Jae-hong, Woo Yun-kyeong
Filmnummer 31907

StureStenhög
2021-02-08
Kim Ki-duk var verkligen en härligt uppfuckad regissör. Trist att coviden tog honom. Att det här är hans debutfilm märks, det är svartsynt till den grad att det nästan känns omoget, men jag kan inte låta bli att uppskatta det. Möjligen betyder det att jag är svartsynt och omogen. Crocodile själv kan vara bland det mest sviniga man har sett på film, och ändå fungerar han väl som någon slags protagonist som filmen aldrig fördömer. Just det bidrar mycket till att man aldrig riktigt kan vara säker på vart det här ska ta vägen, och det är alltid något som jag värderar högt. Men nog blir det här gärna ett gäng (bra) lösryckta idéer snarare än en genomtänkt helhet, och ibland kan det vara lite svårt att hänga med i svängarna. Men den här filmen gör mig iaf ännu mer sugen på att fortsätta utforska denna egensinniga regissör, och han har ju trots allt lämnat efter sig en ganska diger katalog
Zebulonm
2017-05-10
Riktigt mörka människoöden.
JimCarrey
2013-05-26
Visste inte att det här var debutfilmen och märkte inte av det heller. Fantastiskt fint och hänsynslöst berättat. Kanske något mer överdrivet än hans bästa filmer men karaktärerna är så mysiga! Underskönt slut
kaminix
2012-01-03
Mycket stark tvåa, men märks lite för väl att det är regissörens debut. Misstänker att mycket av jobbet gick åt till att lära sig hur man gör film och således saknar storyn mycket djup. Det sagt så är den långt ifrån utan charm och hur man kan sakna sympati för krokodilen är för mig omöjligt att förstå. Nog för att han är en hänsynslös egoist, men man måste ju se saker i sitt sammanhang. Se hur han lever, se till hans ålder; det skulle förefalla mig mycket märkligt om han inte gav utlopp för sina aggressioner. En riktigt stark tvåa, och även om den inte riktigt håller måttet för en trea är det lite utav en must see för Kim Ki-duk fantaster!
skit_samma
2011-11-04
Sznax: Varför måste man tvunget kunna sympatisera med karaktärer? Jag personligen tycker att Krokodilen är en helt lysande karaktär, som lyckas med något så storartat som att göra en i övrigt ganska menlös film sevärd.

2010-01-10
jag tycker att Ki-Duk har gjort en helt okej debutfilm. skådespeleriet är överlag mycket bra och det finns en några riktigt fina scener såsom slutscenen, den var verkligen något extra.
apmannen
2009-10-08
Djurplågeri? Check. Sexuell förnedring? Check. Kim Ki-Duk levererar ifrån första början.

2008-03-26
Den sämsta Kim Ki-Duk jag sett.
Moj
2007-12-27
Tematiskt är vi (naturligtvis?) redan i Ki-duks bakgård, men rent stilistiskt har den långt att gå till tex senare alster som Birdcage Inn och rent tekniskt är den underlägsen allt annat han gjort med undantag för Real Fiction.
Merim
2007-11-26
Här saknas (naturligtvis) den stilrenhet och filmiska skicklighet som gör flera av hans filmer till mästerverk. Trots det en intressant förövning till t.ex "Bad guy" och klart sevärd.