2.9

Cronos

En antikhandlare vid namn Jesus Gris kommer över ett märkligt föremål, utformat som en skarabé och tillverkad av en alkemist år 1535; Jesus lyckas öppna föremålet, som biter sig fast i honom och därmed även föryngrar honom. Det ger honom dock törst efter blod som en vampyr, och skänker en evigt liv..

Originaltitel Cronos
Regissör Guillermo del Toro
Manus Guillermo del Toro
Genre 90-tal, Mysterium, Skräck, Drama
Skådespelare Federico Luppi, Ron Perlman, Claudio Brook, Margarita Isabel, Tamara Shanath, Daniel Giménez Cacho

2017-10-31
Lotso
2015-09-25
I sin helhet är Cronos en bra film för att vara en regidebut. Den har bra skådespelare som gör bra insatser. Ron Perlman är mannen som stjäl showen, men Federico Luppi gör bra ifrån sig han med. Effekterna är bra och handlingen intressant. Desvärre så är sättet Guillermo del Toro väljer att berätta historien i handlingen något fantasilöst, ironiskt nog när vi pratar om en av de mer visuella och fantasifulla regissörerna idag. Med det sagt är Cronos fortfarande sevärd för de som är intresserad av en annorlunda vampyr berättelse berättad från ett annorlunda sätt. Men även också för de som vill utforska Guillermo del Toro's tidigare år.
BrutusBeefcake
2015-08-03
Faktiskt en riktigt härlig film med en genuin stämning, kan nog gå så långt att säga att den var bättre än Toros mer kända Pans Labyrinth och det är alltid ett extra plus när Perlman är med! (9/15)
Engravadlax
2014-04-24
Kul koncept, men en del svajigt agerande, och det är inte bara Perlman.
schramm
2013-12-08
Lika seg som dagen innan julafton! Ingenting händer direkt, inget bra på TV och man ser att julen i Mexico inte firas speciellt intensivt. Iaf inte av Jesus Gris med familj. Bäst i filmen är när Pärlmannen får ett glädje fnatt och skuttar runt för att tjoa Merry Christmas. Det värmer i lilla hjärtat likt hembryggt glögg.
Dutch
2013-09-17
Alltid lika mysigt att se Perlmans präktiga mansansikte.
Halofreak92swe
2012-09-11
Den här var riktigt dålig. Segaste smörjan jag sett på länge. Gillar inte del Toro's stil.
haajen
2012-01-29
Intressant och välgjord variation på vampyrtemat, stämningsfullt och vackert som så ofta hos del Toro.
jingoo
2011-10-15
Snygg mysrysare som ger mersmak men tyvärr mättar den inte så mycket. Det kokas lite för mycket soppa på en spik, och lite mer ond bråd död hade inte suttit fel.
rebelscum
2011-08-20
Jag gillar inte musiken, jag gillar inte skådespelarna (Luppi är helt okej) och jag gillar inte historien. Fan, detta var ju en stor besvikelse.