2.9

Crying Freeman

Bygger på en känd japansk anime. Berättelsen handlar om Yo, världens bäste lönnmördare som jobbar för en mystisk kinesisk organisation. Yo avskyr sitt yrke och sin status som Freeman, en titel som tillfaller organisationens bäste krigare. Plikten kräver dock att han åsidosätter sina egna känslor och alltid utför sina uppdrag. Trots detta fäller Yo, efter varje mord, alltid ett par tårar för sina offer. En dag möter han den vackra konstnärinnan Emu O'Hara och hans liv tar en ny vändning.

Originaltitel Crying Freeman
Regissör Christophe Gans
Manus Christophe Gans, Thierry Cazals
Genre Thriller, Action, 90-tal
Skådespelare Tcheky Karyo, Mako, Rae Dawn Chong, Mark Dacascos, Byron Mann, Julie Condra, Masaya Katô, Yôko Shimada

2018-04-22
En omtitt efter många år och då jag minns den som helt okej blev det inte nån större besvikelse nu heller. Snyggt bildspråk och lätt suggestiv med några bra och snyggt koreograferade actionscener. Inget märkvärdigt dock och det stinker 90-tal här med alla fladdriga kostymer.
2017-10-24
Andreas_
2017-09-04
Riktigt tråkig och dålig actionfilm, inte ens när den kom ut så var den något särskilt speciellt, en direkt till DVD eller Video hyllan film. Har läst serietidningen som filmen är baserad på när jag var yngre och gillade den skarpt men har dock inte sett animen och hade då höga förhoppningar om att filmen skulle hålla lika hög klass vilket den absolut inte gjorde. Regissören Chrisophe Gans är en fransman som har gjort en film av klass och det är Vargarnas pakt vilken jag kan rekommendera starkt, men i övrigt så är det tunt på hans CV och inget speciellt att vara exalterad över. Samma sak med skådisarna, Mark Dacascos var bra och en stabil actionstjärna på denna tid och Tcheky Karyo var med lite överallt och överspelade för det mesta men båda gör här hyfsade roller i en annars kasst skriven film och kasst skriva karaktärer och det är massa ologiska händelser då och då, alltså en typisk direkt till videohyllan film. Min rekommendation är att undvika om man kan och inte slösa sin tid på detta skräp...se Anime filmerna istället eller läs serietidningen istället för denna billiga förödelse till film, för även om jag själv inte sett anime filmerna så kan dom inte vara sämre än detta. Betyget blir en mycket svag 1:a
Zebulonm
2017-05-28
Skön rulle.
eriqk
2015-12-21
Bildspråket krystat så in i bomben för att uppnå någon sorts poetisk känsla, blir lite tröttsamt..
StureStenhög
2015-09-20
Här finns vissa kvaliteter och en speciell stämning, så jag kan förstå varför den går hem hos vissa, men för min del är historien och karaktärerna alldeles för ointressanta. All slow motion och alla väsande repliker gör dessutom det hela mer och mer sövande ju längre filmen tuffar på. Jag såg den för några dagar sedan , och har i princip redan glömt bort den, det är aldrig ett bra betyg
2014-11-16
Christophe Gans är regissören som "märker" sina verk med sitt innovativa, nästan poetiska bildspråk - han vågar och vill sticka ut i mängden. Filmen känns något drömmande, en actionstil med en egensinnig betoning. Här bjuds på grymma, fascinerande och oväntade kameravinklar - en fröjd för det annorlunda. Inte lika stark idag som jag minns den.
GinNTonic
2013-12-14
Kass men skrattretande.
Halofreak92swe
2012-12-28
Grymt bra! Jättesköna actionscener! Älskar Mark Dacascos i den här, enastående bra! Tcheky Karyo är bra som skurk as usual och Julie Condra var riktigt vacker och passade verkligen in i sin roll. Synd att hon inte verkar spela i så många andra filmer. Hårdaste och vackraste lönnmördarfilmen jag sett på länge!
dudson
2012-12-11
En film som inte gråter några krokodil tårar. Rätt hård torped rulle med japanska influenser&kylighet..