3.5

Crying Out Love in the Center of the World

Shikoku var platsen där Sakutaro träffade sin första kärlek, Aki, som gått bort i en svår sjukdom. När den numera bistra Sakutaro går igenom saker och ting från förr så finner han ett meddelande från Aki. Detta meddelande utlöser en rad flashbacks från tiden som de hade tillsammans.

Originaltitel Sekai no Chushin de, Ai wo Sakebu
Alternativ titel Sekai no chûshin de, ai o sakebu
Regissör Isao Yukisada
Manus Yuji Sakamoto, Chihiro Itou, Isao Yukisada
Genre 2000-tal, Drama, Romantik
Skådespelare Kou Shibasaki, Tsutomu Yamazaki, Takao Ôsawa, Masami Nagasawa, Mirai Moriyama, Kankurô Kudô

hyochan
2010-08-12
Överraskande bra. Oftast med filmer från Japan så finns en tendens att de blir för sentimentala och långdragna, men inte den här. Jag berördes starkt av den känsla som följer genom hela filmen. Skådespelarinsatserna är ypperliga.
wyldmammoth
2008-08-01
Jag gillade den också. Tårarna rann och jag kan inte komma på nåt att direkt klaga på.
JoHu
2008-05-29
Jag begriper inte hur man kan undvika att bli berörd av en sådan här film. Det är vackert, underbart starkt och hemskt på en gång. Berättelsen och skådespelarna lyfter den några nivåer ytterligare. Men jag väljer i och för sig hellre att se en film och försöka ta till mig den och förstå den snarare än att picka och hacka likt en irriterad småfågel på allt som går att anmärka på.
kaminix
2008-04-25
En svag tvåa, gränsar till etta. Hade jag inte väntat på att Kubuntu 8.04 dvdiso skulle ladda ner skulle jag slutat titta efter högst en halvtimme.
uCj
2007-06-16
Jisses, bara dagen efter såg jag My Girl and I, och det är uppenbarligen grundat på samma material! Dock är den filmen gjord i Sydkorea, och i mitt tyckte lite bättre som helhet. Så se gärna den istället :p
uCj
2007-06-15
Det är filmer som denna som ger sentimentala filmer i allmänhet dåligt rykte! Det är alldeles för mycket som ska sväljas med hull och hår, och här radar man som sagt upp en massa gamla utnötta tricks. Istället för att bli just känslosam så kan jag inte låta bli att känna hur löjeväckande de tafatta försöken är till att få publiken i tårar. Skådisarna var helt ok, men det hjälper inte ett helt hopplöst manus! Tråkigt värre med andra ord, jag ville gilla filmen.
MilkMonkey
2007-02-28
total klichéfest! Yukisada missar inte ett enda standardtrick för att krama ut varje uns av sentimentalitet ur den är berättelsen . . och vad värre är -- jag sväljer det med hull och hår
ninjadaniel
2006-07-31
Ajdå. Dags att ge den här filmen lite upprättelse. Den här gastkramande historien är tecknad med extremt känsliga drag. En perfekt film att se med flickvännen en regnig dag, eller ensam med en kopp kaffe. Man måste vara en sten för att inte gråta.
DIProgan
2005-09-07
För mycket
dlu
2005-08-13
Smörig, smörigare, smörigast. Innehåller alla romantisktdramafilmklyschor som finns. På tok för lång för sitt eget bästa. Kryddat med lite asiathumor. Volá.