2.6

Cthulhu

Inspirerad av H.P. Lovecrafts idéer är detta historien om en historieprofessor som återser en barndomsvän, vilket väcker minnen. Han upptäcker dolda sidor hos sin fars new age -kult, sidor som kan ha en avgörande betydelse för hans egen och andras framtid.

Originaltitel Cthulhu
Regissör Dan Gildark, Grant Cogswell
Manus Grant Cogswell, Dan Gildark
Genre Skräck, Drama, 2000-tal
Skådespelare Tori Spelling, Jason Cottle, Scott Green, Cara Buono, Robert Padilla, Charles Creasy, Jeffrey Brown

Skapad 2009-07-28 av Rubbermonster
H.P Lovecraftfilmatiseringar är ett kapitel för sig. Det har visat sig vara ganska svårt att göra vettiga versioner av Lovecrafts noveller och de som har lyckats har klarat av detta mest på grund...   Läs mer »

Lectra
2014-07-04
Långtråkig. Karaktärerna gör saker men ingenting händer. Storyn bara står och trampar vatten. Helt värdelös.
johnaleks
2013-06-16
rätt okej för att vara lovecraftinspirerad
Robkiller
2013-04-15
Den ultimata ondskan... H.P. Lovecrafts Cthulhu!! Nej riktigt så kul var inte det här... rätt så långsam och konstig handling som förvisso klarnar upp mer och mer efter ett tag, men då är det för sent... för många sidospår... halvdåliga skådespelare och bristande filmteknik med tafflig regi som förvisso är bildskön emellanåt; men som också misslyckats totalt ibland... ljudproduktionen var väl inte den bästa heller... och den blev väl inte direkt spännande... eller skrämmande... vet inte riktigt vad som var tanken med det här... men den rullar på och är halvintressant i alla fall.. den får duga.
akastoffe
2012-12-19
Fotot må vara bra men ljudet är så kast att man knapt här vad de säger. Visuellt är det en trevlig upplevelse men storymässigt kastas man mellan så många olika saker att det är svårt att få ihop det.
Engravadlax
2012-05-13
Herrejävlar vad dåligt. Kloakscenen var det enda som var någorlunda välgjort, kul idé också att lysa upp rummen med en kamera i en bråkdel av en sekund. För det mesta är det amatörmässigt filmat, då och då är det riktigt kasst, musiksättningen ligger också mellan ok och riktigt klantigt utfört, men manus och skådespel var bland det absolut sämsta jag har sett. Gaytemat får räknas som en wtf-groda. För Lovecraftfans rekommenderar jag att istället spela Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth (som också är en adaption av The Shadow Over Innsmouth) som är oändligt mycket bättre än någon filmatisering jag har sett så här långt...
StarvingInsec
2011-08-28
En av de bästa Lovecraft-filmerna. En modernisering av The Shadow Over Innsmouth som känns övertygande, med en trovärdig och sympatisk huvudroll. Här har man sumpat monstereffekterna för att istället bygga Lovecraft-stämning på ett subtilare sätt, och det funkar faktiskt mycket bättre. Undergångsstämningen är väldigt kompakt och lyckad. Fotot är väldigt snyggt, med ett användande av färger som ekar 60-70-tal. Många scener är rena porträtt, som man säger.
naimina
2011-07-11
Bättre än vad jag trodde, men inte direkt superbra. Helt ok film.
robest
2010-05-24
Jag har inget emot gay-tema i en film men det känns ju lite väl löjligt att just använda det i Lovecraft, dessutom så hör ingen kärlek till i Lovecraft. Varför gör man sån här skit om man gillar Lovecraft?
brtkrbzhnv
2010-01-12
Jag hoppades på en trevlig havsmonsterfilm men fick ett tråkigt bögdrama; den borde ha hetat typ "Bög har konflikt med religiös far och sex med gammal kompis" eller något i stället för "Cthulhu". Att de uttalade "Cthulhu" [kəθuːluː] i stället för [χɬʊlɬuː] var också tråkigt.
Podpolkovnik
2009-10-05
Den här filmen var inte mycket att ha. En mängd olika H.P. Lovecraft-historier vävs samman till en helhet som blir allt annat än en tillfredsställande filmupplevelse. Jag är alldeles för snäll och ger den en 2:a.