3.8

Culloden

En rekonstruktion av slaget vid Culloden som ägde rum 1746 i England. Filmen är upplagd som ett tv-reportage med intervjuer av soldater från båda sidor.

Originaltitel Culloden
Regissör Peter Watkins
Manus Peter Watkins
Genre Krig, 60-tal, Drama
Skådespelare Tony Cosgrove, Olivier Espitalier-Noel, Don Fairservice, George McBean, Robert Oates, Patrick Watkins, Peter Watkins

emilstjernholm
2015-06-28
Fantastisk skildring av slagets brutalitet och meningslöshet, samtidigt som det finns en god portion av Watkins humor. Likheterna med Peter Englunds Poltava är i mångt och mycket slående, framförallt i hur Watkins lyfter fram den lilla människan och enskilda människoöden. Upptäckte när jag sökte efter mer information om filmen att John Prebbles bok Culloden - De skotska klanernas stora nederlag tydligen varit en stor inspirationskälla för Englund.
Salvation_Mind
2014-11-17
Seg som sirap..
Sznax
2012-12-05
Väldigt bra filmat men blir lite väl mycket av en historielektion i slutändan. Betyg 5.1
Al_padrino
2012-01-01
Ett sannerligen genialiskt koncept. Även fast den var ganska ambitiös så kändes den lite tafflig ibland.
KimEkberg
2012-01-01
kongenial, och mycket vad jag tänkt göra om lutzen nån dag. väldigt starka bilder, och skådespeleriet känns mindre B än annars då det rör sig om en historisk kontext. alvarlig och rolig på samma gång.
Semiramis
2011-08-08
Helt knäpp och kul.
Paddyeahh
2011-08-06
Skitfräckt upplagd! Underbar, gripande film.
foppa99
2010-04-18
intressant idé o bra förverkligat
MaraJade
2009-03-14
Fantastiskt dokumentär som verkligen berör en.
Hangaround
2007-02-18
Watkins är verkligen en speciellt lysande figur i filmhistorien.