3.4

Cure

Japansk seriemördarfilm. Polisen hittar kroppar med ett inristat X på. Vid alla tillfällen hittas mördaren i närheten av offren, men har inget minne av brottet.

Originaltitel Kyua
Regissör Kiyoshi Kurosawa
Manus Kiyoshi Kurosawa
Genre Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Kôji Yakusho, Masato Hagiwara, Tsuyoshi Ujiki, Anna Nakagawa, Yoriko Douguchi, Yukijiro Hotaru

BrutusBeefcake
2017-01-11
Stämningen är på topp, välspelad och tight regi. Men saknar det lilla extra för att få högre betyg. Kurosawas bästa efter Tokyo Sonata. (9+/15)
#54
2015-03-01
Obehaglig, men lite flummig.
Engravadlax
2013-08-25
Fantastiskt oengagerande.
JackMicro
2013-05-08
Finurlig och läskig på sina ställen.
JimCarrey
2013-03-31
Kurosawa tar oss med till en kloakgrön värld där alla är under stor psykologisk stress. Mycket välgjord kriminalarthriller
pufred
2011-12-28
Gillar verkligen den här sortens film. "Seriemördarmysterier" Nice pacing (i dubbel mening, då det även är en teknik använd inom hypnos), bra stämning och håller mig psykologiskt intresserad. 3+/4- ?
PeterBeer
2011-06-14
Helt otrolig film, satt som fastklistrad och det händer fan inte ofta. Filmer skrämmer mig väldigt sällan men denna gjörde mig rädd för mig själv. Ett mästerverk
ZoIX
2010-09-06
Fantastiskt stämningsfullt. Är svag för filmer med stilla foto och med sparsmakad musik; många scener blir som målningar. Upplevde dock detaljerna i storyn som relativt svårtolkade så jag tror att man får ut en del av att se om filmen.
monodrive
2010-03-21
Satte en trea först, men nu när jag smält den under några veckor höjer jag till en fyra. Fytusan vad obehaglig den där killen är :/
mingping
2010-01-28
Aha, killen med den extensiella ångesten och som gjort om samma film om och om igen. Jag börjar förstå det där med människors isolering. Om jag ser en enda till av hans filmer kommer jag personligen också bli en svart emo fläck på väggen.