3.6

Cyclo

En 18-årig yngling tjänar sitt uppehälle med att köra cykeltaxi i Saigon, men en dag misshandlas han och cykeltaxin stjäls. Han tvingas in i en härva av kriminalitet för att kunna betala igen skulden till taxins ägarinna.

Originaltitel Xich lo
Regissör Tran Anh Hung
Manus Tran Anh Hung, NT Binh
Genre Kriminalare, Drama, 90-tal
Skådespelare Tran Nu Yên-Khê, Nhu Quynh Nguyen, Tony Leung Chiu-wai, Le Van Loc, Hoang Phuc Nguyen

Ful_fisk
2019-12-01
Rörig och osammanhängande, pretentiös och tråkig. Jag vill aldrig se Tony Leung tända en cigarett igen.
Zebulonm
2017-06-13
Nä alldeles får lång och seg....
Hypostas
2016-01-06
Mäktigt och färgstarkt foto, som ger en enorm närvarokänsla. Poetiskt, men samtidigt rått och köttsligt. En synnerligen intressant, och tillika brutal, filmupplevelse. Stark trea.
tangoforce
2015-01-20
Typexempel för Asiatiska filmer: Sex, Violence, Food, Filth, Sex, Violence, Food, Filth, Sex, Violence, Food, Filth ... Källa: Jag har sett hundratals Asiatiska filmer.
BrutusBeefcake
2015-01-02
Det här var jobbigt, otroligt jobbigt att ta sig igenom men också riktigt, riktigt bra. Saigon skildras på ett naket, realistiskt och otäckt vis där du som åskådare känner dig otroligt nära vilket fyller dig med ångest, regissören leker sen med en och ger en ett par scener med fröjd och harmoni för att direkt efteråt trycka dig ned i slasket igen, grisigt och fantastiskt! Sedan måste jag bara nämna Tony Leung, jäklar vilken skådis att en man kan nämna så få ord men sedan berätta så mycket är helt otroligt, med sin tystnad och ansiktsuttryck säger han mer än den mest pratsamma filosofen i världen. Världsklass. Given fyra. (11+/15)
#54
2014-01-04
Inte helt lätt att hänga med i handlingen hela tiden.
F-M-J
2013-12-19
Ett mästerverk. En av nittiotalets bästa filmer, tillika en av de bästa filmerna någonsin. Svårt att belysa några aspekter mer än andra om vad som gör filmen såpass bra utan att få lite skuldkänslor, men skådespelet och det vackra men samtidigt realistiska fotot kombinerat bidrar till en helhetskänsla som är mycket sällsynt i film eller andra fiktiva medier. En glad överraskning som jag gärna passar vidare som en rekommendation.
kaminix
2011-08-19
(Rek. 4) Estetiskt mycket tilltalande och intressant handling. Men något saknas? Missförstå mig inte, det är en väl sevärd och mycket bra film men det är något som får den att precis missa fyran och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Uppdatering: Såg igenom mina screens från filmen och levde igenom den igen. Blir en svag fyra istället. :-)
Svettis
2009-02-26
En vietnamistisk Naked?
foppa99
2007-12-10
kanonfilm: vacker och intressant.