3.3

Cyrano de Bergerac

Cyrano är en samtidigt både stridslysten och poetisk man. Hämmad av sin stora näsa, vågar han inte öppet förklara sin kärlek till den vackra Roxanne. I stället författar han romantiska brev åt en ståtlig ung man som uppvaktar henne. Baserad på Edmond Rostands pjäs i vers.

Originaltitel Cyrano de Bergerac
Regissör Jean-Paul Rappeneau
Manus Jean-Paul Rappeneau, Edmond Rostand, Jean-Claude Carrière
Genre Drama, Komedi, Romantik, 90-tal
Skådespelare Gérard Depardieu, Vincent Perez, Anne Brochet, Jacques Weber, Roland Bertin, Philippe Morier-Genoud, Pierre Maguelon

2018-09-04
Börjar ganska bra om jag väljer att köpa det hela, men mycket av grejen försvinner ju när en inte förstår franska. Sen blir det dock många scener som känns ganska taffliga och mycket känns tröttsamt utdraget och filmen lyckas aldrig leverera en riktig känsla utan många delar känns mer som ett utkast än en faktiskt slutprodukt. Till viss del antar jag att det är en del av komiken, men det funkar inte för mig. Slutet känns ganska dåligt spelat och funkar inte heller. På det stora hela blir det bara en slät tvåa trots en del toppar som är riktigt bra.
Gigi1943
2014-11-16
Såg den för jättelänge sen men vill se igen när den kommer, gillar verkligen G.D.
Almgren
2013-11-26
Filmen drar skickligt in sin publik och är en ren fröjd att se om man tycker om kostymdrama och kan köpa en klassiskt romantisk handling. Replikerna är oerhört välskrivna och var också omsorgsfullt översatta, även om jag nog fick ut mer av dem än min medtittare då jag kunde följa med i franskan. Skådespelarna levererar dem också på ett bra sätt och framförallt Depardieu är givetvis perfekt för huvudrollen. Riktigt bra!
Ful_fisk
2013-06-18
Rätt bra om man accepterar anor som att det är "modigt" att mucka gräl tills någon tänder till så man kan döda denne, att folk kan bli förälskade i den där bitchen (å andra sidan fanns det ju inga andra kvinnor, så...) samt att dialogen inte är menad att vara trovärdig. Filmer om folk som är olyckligt förälskade finns det för lite om (de handlar ju alltid om två som gillar varandra men som missförstår varandra och blir sura för att sedan få varandra på slutet iallafall, istället), så det är kul att se en sådan här berättelse.
ses11
2012-08-02
Depardieau med sin i filmen stora näsa, bra han är på att filmmanus utantill läsa. Men historien i sig, om än underhållande för en kväll, är mest en utdragen bagatell.
divaad
2012-01-02
Det måste ha varit drygt att formulera undertexter till den här filmen
Mikka
2011-11-11
Den här filmen kändes väldigt tradig och hade inga riktiga höjdpunkter. Jag gillade versionen från 1950 bättre.
hsimpson
2011-07-10
Svårt att sätta fingret på vad det är som saknas, men det här var inte särskilt bra, faktiskt.
Placebohoe
2010-12-15
Jag gillar alla repliker och hur filmen flyter fram. Gerard är riktigt bra och jag ser den gärna en gång till.
PierreLunaire
2010-05-15
Egentligen en ganska tveksam 4:a. Depardieu gör hela filmen. En 4:a eller 5:a till honom. För övrigt en 3:a.