2.7

Da 5 Bloods

Fyra krigsveteraner återvänder till Vietnam långt efter kriget för att leta efter deras gruppledares kvarlevor – och en begravd skatt.

Originaltitel Da 5 Bloods
Regissör Spike Lee
Manus Spike Lee, Danny Bilson, Paul De Meo, Kevin Willmott
Genre Drama, Krig
Skådespelare Delroy Lindo, Jonathan Majors, Clarke Peters, Norm Lewis, Isiah Whitlock Jr, Mélanie Thierry, Paul Walter Hauser, Jasper Pääkkönen, Johnny Nguyen, Y. Lan, Lam Nguyen, Sandy Huong Pham, Jean Reno, Chadwick Boseman, Veronica Ngo, Anh Tuan Nguyen, Duc Luong, Quoc Tuan

mammene
2020-11-25
Har kunnat bli en fyra om man inte hade smetat till det på slutet, blev det lite löjligt och övertydligt. Annars tyckte jag att det här var väldigt bra, Fyra gubbar som hade ett uppdrag och vad det medförde, deras vänskap som sattes på prov. Kan tycka att de många gånger betedde sig orealistiskt, men också rätt roligt.
StureStenhög
2020-10-19
En frustrerande filmupplevelse. Det hade ju lätt kunnat bli bättre än så här. Jag gillar upplägget med ett gäng gamla gubbar som återvänder till det land där de krigade i sin ungdoms dagar. Det är en intressant situation som väcker liv i gamla trauman och någon absurd form av nostalgi. Äventyrskänslan finns där också med ett fint foto som verkligen fångar miljöerna. Men varje gång jag börjar känna att det här kan vara en riktigt bra film, så ska Spike stanna upp och slänga in något skitnödigt och övertydligt i form av exempelvis en arkivbild eller en karaktär som pratar rakt in i kameran. Lite för ofta blir det rent ut sagt fånigt. Det känns som att Spike inte har något förtroende alls för sin publik och därför måste bryta in då och då och skrika ut "ni fattar väl att jag försöker säga någonting också!?". Tyvärr är den allmänna känslan att han har gått igenom en omvänd mognadsprocess där han har blivit en mer omogen regissör med åren. Annars finns det ju en del intressant i de här karaktärerna och de konflikter de hamnar i längs vägen, ibland förvisso uttryckt genom väl osmidig dialog, men försöket att säga någonting om både då och nu är ambitiöst och bitvis lyckat. Det får bli en svag trea
Djason
2020-09-14
Helt ok film även om BLM-propagandan blir en aning tjötig tillslut. Delroy Lindo är filmens behållning.
isecore
2020-09-06
Emellanåt skiner den upp med det den vill säga, men oftast är det en spretig röra framförd av en bunt med snubbar som mestadels skriker åt varandra. Filmen hittar aldrig sin rytm och är för lång och rufsig.
Zom-B
2020-09-06
Vill gilla den här filmen mer än jag gör. Det finns en del bra scener men även en hel del halvtaskiga visuella effekter, men det kan jag leva med. Det jag främst stör mig på, är att jag inte riktigt köper karaktärernas handlingar och beteenden fullt ut. Utan att spoila för mkt så känns det som att de roller de spelar borde ha mer erfarenhet och inte agera på ett så oerfaret sätt. Budskapet har jag inget emot även om det inte är något nytt, så är det ändå ett högst aktuellt ämne.
PeterTheW
2020-09-01
För lång och i mångt och mycket en typisk Netflix-produktion där allt hastats fram. Det finns dock bitar som är riktigt bra.
labi
2020-08-29
Efter att Peter Travers tokhyllat den här filmen var förväntningarna höga. Men jag finner den ytterst "meh". Dock kan nog Lindo förvänta sig en Oscarsnominering i vinter.
Bear
2020-07-01
Tillägg är att Spike Lee vill berätta en historia och även ge sitt bidrag till den politiska storm som rasar, särskilt i USA. Men som tidigare sagt så är det här som film hafsigt. Varför inte göra en dokumentär nästa gång istället för dåliga spelfilmer?
Bear
2020-07-01
Det kändes som en teaterpjäs, intressant, men som film var en inget vidare och inget nytt. Slog på She´s gotta have it från 1986 och inledningen var i exakt samma stil. Filmen kändes tidigt gammal, även hur filmmusiken användes och återblickarna var nästan pinsamt dåliga.
callusis
2020-06-20
Vet inte vad jag ska tycka. Varken bra eller dålig. Alldeles för lång vet jag dock att den är.