3.5

Då lagen var maktlös

Om en ung man som kommer hem efter första världskriget och upptäcker att han inte kan få tillbaks sitt gamla jobb, och blir gangster under förbudstiden.

Originaltitel The Roaring Twenties
Regissör Raoul Walsh
Manus Richard Macaulay, Robert Rossen, Jerry Wald
Genre Kriminalare, Drama, Thriller, 30-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, James Cagney, Priscilla Lane, Gladys George, Jeffrey Lynn, Frank McHugh

2016-09-09
Riktigt bra och med många intressanta perspektiv. Kände mig dock lite smått uttråkad bitvis men ändå en ganska stark trea.
KimEkberg
2015-04-10
genialisk
Tonti
2015-01-22
Imponerande energi och temperament, något som tycks vara ett kännetecken för Walsh. Cynismen och desillusionen gestaltas perfekt av Cagney och Bogey. Finns dessutom flera fina exempel på typiskt amerikanska montage som här har en härligt satirisk udd.
2014-10-21
En lite annorlunda gangsterfilm där man använder sig av journalfilmsestetik för att skapa en dokumentärisk och nostalgisk återblick på det dramatiska 20-talet med fokus på spritförbudet som då rådde i Amerika. James Carney visste hur man spelade gangster även om detta är en av hans mest sympatiska karaktärer. Bra är också Humphrey Bogart, i en biroll, som vid denna tiden var på gränsen till att få sitt stora genombrott till storstjärna. En bra men våldsam film med ett sevärt slut. 3+
Gigi1943
2013-03-04
Hyfsad rulle, mycket stark trea!
Sznax
2013-02-28
Inte så tuff gangsterrulle som jag hade hoppats. Karaktärerna blir lite väl mesiga och journalfilmsestetiken fungerar bara sådär. Visuellt habil men inget extra. I slutändan en bra film, men långt ifrån de flesta liknande filmer från samma epok. Cagney och Bogey är bra, men saknar vassa biroller. Betyg 6.3
Seesawboy
2012-06-03
Nej, jag gillar inte Cagney.. Varje scen Bogart är med lyser upp dock. Jag tyckte filmen kändes lite stel.

2012-05-16
Strålande film om en gangsters uppgång och fall. Jag gillar de dokumentära inslagen i filmen. Cagney är fantastiskt.

2012-04-03
Cagney med gangsterväxeln inlagd är bland det mer tilltalande som finns att se på film, och det här är dessutom en av hans bästa och mest energiska filmer i genren.
suntzu
2012-02-16