3.5

Dagar och nätter i skogen

En grupp bestående av fyra unga medelklassarbetare i Indien tar en vecka ledigt för att ha semester. När de kommer till skogen möter de ett par unga kvinnor av god familj som de flirtar med.

Originaltitel Aranyer Din Ratri
Alternativ titel Days and Nights in the Forest
Regissör Satyajit Ray
Manus Satyajit Ray, Sunil Ganguli
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Soumitra Chatterjee, Subhendu Chatterjee, Samit Bhanja, Robi Ghosh, Pahadi Sanyal

CarloMarx
2021-04-03
Ray försöker sig på Renoir men får inte riktigt till skimret. Några trådar för många samtidigt och lite för mycket skavande friktion dem emellan för att man som tittare (iaf jag) ska kunna flyta med. Men några av scenerna sticker ut, dansscenen på vägen framför allt. Hade velat att den skulle vara mer tongivande för filmen, dvs ett utforskande av rotlöshetens eskapism, än vad den i slutändan blir. Han sjabblar bort det lite. Blir Godard-trall när det kunde ha varit Renoir-melankoli. Men med den rytm-känsla som Ray besitter blir det aldrig heller ens i närheten av dåligt.
Tonti
2021-02-11
Nyanserat med en satirisk udd riktat mot de högfärdiga stadsborna som i ärlighetens namn beter sig som riktiga svin. Deras tribal twist säger ju det mesta om det mesta. Vissa scener är fantastiska, som minnesleken och marknaden. Finns nåt Renoirskt och östeuropeiskt över hela den sociala samvaron. Bra bikaraktärer, förutom Santalkvinnan som ju uppenbart känns som nån slags blackface-gestaltning.
foppa99
2012-09-17
1a halvan imponerar inte på mig, men sen e det mästarklass
emilstjernholm
2010-08-31
En rätt grabbig film om ett gäng storstadsbor som åker till landet för att "finna sig själva" och leva allmänt dekadent. Det är inte själva historien som gör den här filmen, den är i själva verket ganska banal, utan snarare är det Rays fantastiska formspråk som tilltalar. En del scener är verkligen briljanta.