3.2

Dagen bräcks

En liten kille vaknar före gryningen. När han ger sig ut i förorten på egen hand, upptäcker han att ingenting är som det brukar. Ingår i kortfilmspaketet "Livet från den mörka sidan".

Originaltitel Dagen Bräcks
Alternativ titel Dawning
Regissör Stig Bergqvist, Martti Ekstrand, Jonas Odell, Lars Ohlson
Manus Joakim Pirinen
Genre 80-tal, Animerad, Kortfilm
Skådespelare Berit Lundgren (röst), Lars Wester (röst), Mika Pollak (röst)

Kortfilm
2015-10-05
Det har slagit mig att (bisarra) svenska animerade kortfilmer från 80-talet som utspelar sig i stadsmiljö ofta tycks innehålla någon skum person och någon elaking. Ibland är det samma person. Huvudpersonen brukar vara en Svensson som bor i lägenhet och rör sig ute när andra Svensson är inne. Jag helgillar att det är enkelt och stilrent tecknat. Jag tycker dock att filmen blir för bisarr för sitt eget bästa. Vad är egentligen klockan när han blir utskickad? Himlen är orange och det är stendött ute. :) Sen måste jag säga att jag älskar leksakståget i form av en svensk gammal tunnelbana (med minivagnar?). Varför görs inte svenska tunnelbanetåg som kommersiella leksaker/modeller? Något jag skulle vilja ha i hyllan.
Gröne_Orm
2010-09-10
Åsåm. Ååsåm.
Christofer
2009-05-25
Idén är lite småkul, men animeringen är mest äckligt ful (jag vet att den e gammal, men ändå). Stackars ungen förresten, jävlar vilka skabbiga föräldrar han hade.
Lavinia
2007-08-08
smårolig och intressant...men som sagt, inte en av deras bättre.
Malfunction
2007-06-23
En av de sämre filmerna av Filmtecknarana, detta betyder dock inte att den skulle vara dålig. Fantasirik och underhållande.
Mat1az
2007-04-28
Annorlunda. Rolig tanke med den, men är väl inte riktigt något mer tankevärt över den.
rayek
2006-10-15
Bra.
Minik?
2006-09-16
Älskar den.. Pirinen är hur skön som helst (läs socker-conny)!
mystepho
2006-09-06
Det ger ju inte på något sätt rättvisa åt Pirinens stil, trots vissa tecken på efterliknande. Antingen rakt av, eller inte alls i samma stil är mitt motto. Riktigt bra film dock.
Jonatanh
2006-09-04
Stark trea. Mysig men samtidigt obehaglig och surrealistisk film med grym story och cool animering.