3.6

Dagen gryr

En industriarbetare har barrikaderat sig i en lägenhet, och är omringad av polisen. I återblickar skildras de händelser som drev honom till att göra som han gjort.

Originaltitel Le jour se lève
Alternativ titel Daybreak
Regissör Marcel Carné
Manus Jacques Viot, Jacques Prévert
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Jean Gabin, Jacqueline Laurent (I), Arletty, Bernard Blier, Jules Berry, René Génin, Mady Berry

Skapad 2019-10-14 av themodest
Filmen om industriarbetaren Francois (Jean Gabin) som drivs till att begå ett mord, “a crime of passion” som det kallas på engelska. Filmen berättas genom återblickar, så kallade flashbacks. F...   Läs mer »

emmycaution
2018-07-02
Vilken lyckost till tjej som kan välja mellan en lättkränkt douche bag som försöker pressa henne till både sex och äktenskap samt en alldeles för gammal mytoman som låtsas vara hennes pappa och driver en hundcirkus. Jag förstår att hon är sliten mellan dessa två fina alternativ. En välgjord film på många sätt men antagonisten är tyvärr omöjlig att ha medkänsla för.
Strongbow
2016-12-31
Tydligen en av Ingmar Bergmans favoritfilmer.
Ful_fisk
2016-12-08
Blev riktigt jävla betagen av denna franska 30-tals-klassiker! Väldigt snygg och snillrikt uppbyggd, vilket både sätter standarden för framtidens amerikanska noir-filmer och pumpar upp blodet i åskådarens ådror allt snabbare! Bra skådespeleri rakt igenom också, med en Jean Gabin på toppen av karriären i förgrunden. Femman kan eventuellt hållas tillbaka av det simpla faktum att jag var lite för trött när jag såg den... Ser gärna om den här i framtiden, och slutbilden kommer vara fastlåst på min hornhinna tills dess. Grymt jävla bra!
dirt
2014-09-24
Kvadratdrama!
JPerlie
2013-11-08
Lite trött på triangel drama vilket verkar väldigt typiskt för fransk film. Manuset var crap men som tur var vägde karaktärerna och estetiken upp filmen till en trea.
Astrojacob
2013-03-07
Filmhistoria. En av Gabins största roller med kanonbra manus, ljus, foto o biroller. Femman stenklar.
emilstjernholm
2012-09-19
En ganska ojämn film i grund och botten. En del scener är medryckande och andra är estetiskt intressanta, t.ex. dialogen i trapphuset i början, medan andra drar ner tempot lite för mycket för min smak. Njuter dock av att få hata den belästa filosofen och heja på Gabin.
Tonti
2012-05-24
Gabin gör en av sina mest fantastiska prestationer i denna mycket vackra och stämningsfulla film. Carné är fantastisk när han är på topp.
AlbinWesley
2012-04-24
Även om jag tycker att greppet med ramberättelse och återblickar är ett smart sådant och väldigt kul att se i ett så tidigt exempel, samt att Gabin spelar alldeles utmärkt var inte filmen riktigt min typ. Detta kvadratdrama fångar helt enkelt inte mitt intresse i mer än några minuter, detta trots att dialogen oftast är väldigt välskriven. Jag tror att det har att göra med de tämligen identitetslösa karaktärerna, och en ganska lam story. Det blir liksom inte skitkul. Men de positiva delarna inklusive en historisk påverkan måste väl resultera i en trea åtminstone.
Sznax
2011-11-05
Det är svårt att göra en vackrare film (Carné lyckades ännu bättre i Paradisets barn). Gabin och Arletty är magiska och manuset helt underbart. Betyg 8.4