2.5

Daisy Diamond

Anna drömmer om att bli skådespelerska. Hon flyttar från Sverige till Köpenhamn där hon förtvivlat försöker ge sin nyfödda dotter ett tryggt liv samtidigt som hon kämpar för att förverkliga sina skådespelardrömmar.

Originaltitel Daisy Diamond
Regissör Simon Staho
Manus Peter Asmussen, Simon Staho
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Noomi Rapace, David Dencik, Sofie Gråbøl, Jens Albinus, Lotte Andersen, Beate Bille, Dejan Cukic, Laura Drasbæk, Trine Dyrholm, Lars Kaalund, Thure Lindhardt, Bent Mejding, Charlotte Munck, Stine Stengade

RadioSaga
2013-08-09
Efter den totala maktlöshets känslan som kommer som ett starkt slag i magen under en viss scen, så känns det som att det där efter mestadels bara fylls på för att hålla igång filmen. Men, så intressant filmat och historien i sig är rivande, rå och ärlig. Stark 4 till denna film och en stor eloge till Noomi Rapace för sin starka insats.
chris_lambert_
2013-01-06
Noomi Rapace ser som vanligt lobotomerad ut i 1.5 timme. Massa ångest men känns mer som man vill provocera än skapa film. Inget för mig.
larox
2012-11-12
Svart som natten, kan inte bli mörkare än så. Obehagligt naken film, ångestframkallande... men Noomi Rapace är strålande och därmed går budskapet fram, mörkret infinner sig och därmed ångesten.
Trollunge
2012-08-10
Jag var inte alls förberedd på den här filmen. Fick nys om den för att Sofie Gråbøl är med... och det var hon ju, i 5 minuter i alla fall. Men jag gillade det jag fick ta del av. Eller gillade är fel ord. Den är fruktansvärt mörk. Den berörde mig.
Hawa!i
2012-02-13
Hade varit mycket bättre som kortfilm.

2011-06-03
Såg en del av den på tv först, blev så illa berörd att jag var tvungen att kolla på hela i efterhand. Filmen fylls av destruktivitet tills man bara vill gömma sig under ett täcke och låtsas att det inte finns några maktstrukturer alls i världen. Bra skildring av just makt, mellan man/kvinna, kvinna/kvinna och regissör/skådis.
Totenkopf
2010-09-12
Rejält obehaglig och ganska deprimerande rulle, men bra skådespelarinsatser.
swiborn
2008-11-08
oj, satan vad feelbad. Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Oerhört stark vardagsrealistisk film som berör. Jag är förvirrad den får en trea tills jag kommer på bättre eller sämre tankar om den. svårsmält film
aspettando
2008-09-30
Först trodde jag att det här kunde vara en Kierkegaards-existentialisk film i Bergmans efterföljd, eller till och med en ny nordisk kristen-moralistisk berättelse i Dreyers efterföljd, eller att där fanns åtminstone en vink till Moodysons knepiga socialkristendom. Och att jag bara inte förstått slutet. Men tji fick jag: det var väl bara samma gamla tradiga effektsökande nihilism, (förklädd som "mediekritik"), som redan står en upp i halsen?
KimEkberg
2008-07-16
"Vart är substansen?", som Hideo Kojima säkerligen skulle ha sagt om han sett denna. Jag förstår verkligen inte varför man vill göra en film där det bara går dåligt för folk. Dessutom så är filmen väldigt ologisk och överdriven på alla plan. Jag gillar inte heller filmer där karaktärerna tittar på andra filmer, det är liksom slöseri med filmtid. Halva den här filmen är "Persona" eller parafraser till "Persona". Tämligen överflödigt. Skådespeleriet är ändå mycket bra, och jag gillar att hon är naken så mycket. Vissa scener lyckas också förmedla någon slags känsla, resten lämnar mig oberörd. Med mindre medel så hade denna film varit en höjdare, nu är den bara kass.