3.7

Dallas Buyers Club

Året är 1985 och den homofobiske narkomanen Ron Woodroof får diagnosen HIV och beskedet att han bara har trettio dagar kvar att leva. I ett försök att överleva börjar han smuggla in läkemedel som ännu inte är lagliga i USA.

Originaltitel Dallas Buyers Club
Regissör Jean-Marc Vallée
Manus Craig Borten, Melisa Wallack
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Matthew McConaughey, Jennifer Garner, Jared Leto, Denis O'Hare, Steve Zahn, Michael O'Neill, Dallas Roberts, Griffin Dunne, Kevin Rankin, Donna Duplantier, Deneen Tyler, JD Evermore, Ian Casselberry, Noelle Wilcox, Bradford Cox, Rick Espaillat

Skapad 2019-10-05 av saggesaliv
Den homofoba och maskulina Texas-sonen Ronald Woodroof, som lever livet med knark och prostituerade diagnosticeras till sin största fasa med HIV. Han får av doktorn 30 dagar att leva. Den redan inst...   Läs mer »

Skapad 2019-10-05 av Mat1az
Ron Woodroof (Matthew McConaughey) var en person man lätt kunde ha kallat för en överdriven karikatyr av en 80-talets Texas party cowboy. Det här är en film löst baserad på hans liv. Ett liv so...   Läs mer »

Skapad 2019-10-05 av grace.
Dallas Buyers Club fyller ytterligare ett hål i historien om hur sjukdomen Aids började sprida död och rädsla i den homosexuella, och här även den homofobiska, världen i mitten av 1980-talet. R...   Läs mer »

HerrNenne
2018-02-04
Väldigt kompetent gjord film med en fantastisk McConaughey. Stark och rörande men också ett grymt tidsporträtt och en fantastisk karaktärsresa.
Xtro
2017-12-15
Dagens Hollywood har fler problem än någonsin. För det första är alla filmer fullkomna lappverk av klichéer. Är det inte storyn som är kliché så är det kameraarbetet, färgskalan eller karaktärerna. Jag börjar bli rädd för att varenda Hollywood-film från 2010-talet med en allvarsam ton är en variant på "grinig gubbe med ett dolt hjärta av guld"-schablonen. I Dallas Buyers Club är Mr. Woodroof den odrägligt trångsynta chauvinisten med ett dolt hjärta av guld. Han går från knappt civiliserad idiot till samaritisk hjälte. Är detta baserat på verkliga händelser så lyckades inte filmen övertyga med transitionen i alla fall. Skådespeleriet var bra, så det känns som att den kanske borde ha kunnat det. Svag trea.
2017-10-22
picklessmulan
2017-09-05
Riktigt bra drama som bygger på verkligheten. Matthew gör en makalös prestation. Lite för seg ibland.
2016-10-29
Filmen i sig är väldigt bra men jag önskar att de kunde ha valt en bättre skådis än Matthew McConaughey i huvudrollen - i så fall hade jag gett filmen ett högre betyg. Men tack och lov gör ju de andra skådespelarna så pass bra ifrån sig att filmen trots allt går att titta på.
Kayuzuzu
2016-08-14
Stark trea/svag fyra. Välspelat, intressant ämne med en udda vinkling - men saknar något för att verkligen kännas i hjärtat.
Zeds2003
2016-07-31
Ointressant, tråkigt och händelselöst. Jag gillar dramafilmer, men här hände ju ingenting. Dessutom var nog McConaughey en riktig besvikelse. Hur faaaaan kunde han vinna bästa manliga före DiCaprio det året? I don't get it..
okidoki
2016-03-08
En fullkomligt avskyvärd huvudperson. Står inte ut med karln.
cannibalrice
2016-03-06
Jag vet inte vad Matthew McConaughey har gjort men hur blev han så jäkla bra helt plötsligt?
Memmem
2016-03-05
Intressant drama om en AIDS-patient! Filmen börjar med en rodeo-tävling. Förre stjärnan i tjurridning, Ron, flyr de vadslagare han lurat, blir tagen av polisen och förd till sjukhus. Där får han veta att han har AIDS och 30 dagar kvar att leva. Ron träffar en transvestit, Rayon, som får ALZ mot AIDS i en studie. Ron börjar skaffa ALZ åt sig själv genom att muta en vaktmästare på sjukhuset. Han får en adress till en läkare i Mexiko som hjälper AIDS-sjuka. Ron börjar därefter att smuggla in alternativa läkemedel till Texas, men myndigheterna motarbetar honom. Välspelat av Ron och Rayon, spelade av Matthew McConaughey och Jared Leto, som båda fick en oscar för bästa huvudroll respektive bästa biroll. Övriga roller ganska bra spelade. Filmen visar en sliten miljö, med bilder från en rodeo, ett sjukhus, Rons hem samt från Mexiko och Japan. Filmen är onödigt lång. En kvart hade man nog kunnat klippa bort. Betyg: 4-