2.3

Dancing at the Blue Iguana

Vi får följa några strippors liv på scen och backstage. Stormy är distanserad och melankolisk, en man från hennes förflutna har kommit till staden för att besöka henne. Jasmine skriver dikter och har kanske träffat någon – Dennis som organiserar läsningar på ett café. Angel blir uppvaktad av en rysk torped. Jessie är ny i stan, en ung sårbar själ som försöker agera vuxet. Jo är gravid. Eddie driver klubben med hjälp av Bobby. En storhelg närmar sig så han anlitar Nico som det stora numret. De andra kvinnorna söker uppmuntran och tröst hos varandra.

Originaltitel Dancing at the Blue Iguana
Regissör Michael Radford
Manus David Linter, Michael Radford
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Daryl Hannah, Elias Koteas, Jennifer Tilly, Sheila Kelley, Robert Wisdom, Chris Hogan, Vladimir Masjkov, Sandra Oh, Rodney Rowland, Kristin Bauer van Straten, Charlotte Ayanna, W Earl Brown, Jesse Bradford, Christina Cabot, Maurice Compte, Jack Conley

2015-02-06
Som en seriösare variant av "Striptease", vilket även är en av filmens brister. Det känns som att Radford inte riktigt har bestämt sig för vilket ben han ska stå på. Ska det bjudas på överdrivet många och långa exploaterande strippscener, eller ska det berättas en seriös historia om några människors livsöden? Svaret är tydligen "JA!"... Överraskande bra skådespel. Oh levererar, Tilly är riktigt bra, och den vanligtvis rätt så mediokra Hannah gör en av sina bästa roller någonsin. (6+/15)
Alice-Renee
2010-12-17
Bröst, hihi :) Kan inte låta bli att gilla när det handlar om en massa strippor. Daryl Hannah gör en strålande insats! Plus i kanten för naturligt hår och kvinnlig publik. Blööö-minus för strippan som gråter när hon dansar. Ett besök från en dejt e ju bara askul!
answai
2010-11-11
Om människor, relationer, tragedier, hopp - men utan att överdriva eller moralisera. En bra film.
Kebaben
2009-04-18
Helt okej. Sandra Oh är riktigt bra.
todape
2007-01-14
Finns det någon film man kan och kanske bör dra paralleller till så är det Showgirls. Här är dock manuset av den svagare graden och kvinnans former visas upp i alla dess vinklar. Trevligt ögongodis i en film som baserar sig kring bordellens mörka liv. På den svenska DVD:n medföljer även en timmes lång dokumentär som faktiskt är minst lika intressant som filmen och som dessutom påminner om det mesta man såg i filmen då manusförfattaren levt en längre tid på en bordell och därifrån plockat med sig många av bitarna till storyn.
hardcore
2004-12-06
Jennifer tilly är faktiskt bäst i hela filmen. Annars tycker jag att allt annat va rätt mediokert
matsymats
2004-11-01
...Tilly är dessutom snygg, medan Hannah ser grotesk ut.
cederbro
2004-10-12
Den här hade djonipony gillat. Men bakom alla tuttarna är den faktiskt ganska OK. Tilly är mycket bra, Hannah riktigt usel.
PUNGentSTENch
2004-05-26