3.4

Dangal

Verklighetsbaserad film om den föredetta brottaren Mahavir Singh Phogat och berättelsen om hur han tränar upp sina två döttrar i brottning, med målet att Geeta ska vinna en guldmedalj

Originaltitel Dangal
Alternativ titel Shuai jiao ba! Ba ba
Regissör Nitesh Tiwari
Manus Piyush Gupta, Shreyas Jain
Genre Drama, Action, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Aamir Khan, Sakshi Tanwar, Fatima Sana Shaikh, Sanya Malhotra, Aparshakti Khurana, Zaira Wasim, Suhani Bhatnagar

StureStenhög
2020-12-14
Kan väl bäst beskrivas som en bedrövlig och alldeles åt helvete för lång version av Karate Kid med en fruktansvärt osympatisk Mr. Miyagi. Storyn kunde inte vara mer standard och det finns ingen anledning alls till att bry sig om de här karaktärerna. De är mestadels ganska trista, men Aamir Khans karaktär är verkligen ett gigantiskt rövhål, och när filmen hela tiden ger honom rätt i sina inskränkta idéer så blir det ofrånkomligen ett problem. Allt är förstås otroligt förenklat och simpelt också, och filmen lyckas förolämpa mina brottningskunskaper trots att mina brottningskunskaper är obefintliga. Här finns heller inget intresse för detaljer eller personlighet, istället lägger man krutet på värdelös humor och slätstruken musik. Den enda behållning jag fick av det här var att jag fick sitta och småskratta åt det faktum att killen som spelar kusinen i vuxen version var fantastisk lik Navid Modiri. I övrigt får man anta att någon indier har hackat imdb och smugit in ett gäng halvtaskiga filmer på top 250, alla andra förklaringar skulle vara obegripliga. Svag tvåa
KyLLo
2019-03-06
Rättfärdigar en far som av egoistiska skäl tvingar sina döttrar att brottas. Tyvärr verkar Indien ligga långt efter när det kommer till jämställdhet och barns rättigheter. Sedan är det ganska förutsägbart, en tråkig resa och spänningen är skapad enligt sämsta familjefilm. Personerna är osympatiska eller bara allmänt ointressanta. Jag gillar Aamir Khan, men han kommer inte till sin rätt i den här stränga rollen.
foppa99
2018-11-13
Riktigt bra
Jobis
2018-04-03
Klipp bort en timme
andmoreagain
2018-01-05
Som alla andra Aamir Khan-filmer är denna lika löjlig som alla andra. Dessutom får jag för mig att den är moraliskt förkastlig...men sådana subjektiva hållningar ska egentligen inte sinka ett betyg. Tyckte den var lite bättre än många andra...161 min går som smort.
KalleB
2017-10-20
Handlingen är ganska basic men fotot och koreografin är sjukt snyggt!
2017-06-17
Vilka brottninsscener! Tycker dom hade en otroligt bra balans mellan verklighetstrogna och överdrivna. En ganska klassisk film som är väldigt välspelad och välgjord. Det finns flera aspekter jag tycker filmen borde lyft fram bättre men det finns ändå mycket grundkritik kring patriarkala strukturer osv. En mycket behaglig trea.
fonclbrisch
2017-03-25
Såg den på hindi utan att kunna hindi, men den var bra ändå.