2.3

Daniel Isn't Real

En ung man lider av ett familjetrauma och tar hjälp av sin låtsasvän för att gå vidare.

Originaltitel Daniel Isn't Real
Regissör Adam Egypt Mortimer
Manus Adam Egypt Mortimer, Brian DeLeeuw
Genre Thriller, Skräck, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Miles Robbins, Patrick Schwarzenegger, Sasha Lane, Hannah Marks, Mary Stuart Masterson, Katie Chang, Cara Ronzetti, Michael Cuomo, Andrew Bridges, Chukwudi Iwuji, Daniel Marconi, Griffin Robert Faulkner, Nathan Chandler Reid

DOKAN
2023-10-08
Tja, som de flesta övernaturliga rysare spårar det ur och blir hur fånigt som helst. Men här finns inledningsvis en del småskrämmande ögonblick och kul att se Schwarzenegger-sonen Patrick som "låtsaskompisen" - han visar sig med bar överkropp i en scen och är rena sparrisen till skillnad mot sin välbyggde farsa. Robbins i huvudrollen är supersexig och 90-talsstjärnan Masterson är nu förpassad till mamma-roller, hon är lite småläskig som Robbins störda morsa.
STHRUDTS
2021-03-22
Kanske den klyschigaste film jag sett i mitt liv, men jag gillar snubben med hornen.
fridenpaden
2020-11-02
Jag har en lugn kväll och lyssnar på lite Satie så tänker jag "varför inte kolla vad Cineasterna har lagt upp för nya filmer". Nästa ögonblick tittar jag på detta kadaver till film. Vet inte vad som är sämst, skådespelarna, specialeffekterna eller den där värdelösa filmmusiken. Daniel kanske inte är på riktigt men min etta är det och du ska vara jäkligt glad att jag inte plockar fram den.
eraserheead
2020-05-25
Som en blandning av Fight Club, The Cell och valfri David Lynch-kreation. Gillar det!
2020-04-18
Lite svajigt på sina ställen, men jag gillade ändå den här på det stora hela. Det är intressant att den försöker vara en film om psykisk ohälsa och en traditionell skräckthriller på samma gång, och den lyckas väldigt bra med den balansen. Det är lite av ett vågspel, de som hade velat ha bara det ena eller det andra blir nog trots allt lätt besvikna. Personligen gillar jag dock att den aldrig fullt ut väljer en väg. Jag får intrycket av att filmen egentligen inte är så intresserad av frågan om Daniel är verklig eller inte, den verkar snarare vilja utforska vad det innebär att vara verklig, och vad det har för betydelse om Daniel är det eller inte. Det filmtekniska kunnandet finns inte riktigt där för att skapa något omvälvande, men ansatsen är god. Det är inget fel på varken regi eller skådespeleri, men en uppgradering på den fronten hade kunnat ta det här till en annan nivå. I vilket fall som helst får man beskåda vad som kan vara filmhistoriens sämsta psykolog, bara en sån sak
haajen
2020-01-11
Börjar ok men spårar snabbt ut, mot slutet blir det riktigt dåligt och löjligt. Ambitiöst men misslyckat.