2.3

Daniel Isn't Real

En ung man lider av ett familjetrauma och tar hjälp av sin låtsasvän för att gå vidare.

Originaltitel Daniel Isn't Real
Regissör Adam Egypt Mortimer
Manus Adam Egypt Mortimer, Brian DeLeeuw
Genre Fantasy, Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Miles Robbins, Patrick Schwarzenegger, Sasha Lane, Hannah Marks, Mary Stuart Masterson, Katie Chang, Cara Ronzetti, Michael Cuomo, Andrew Bridges, Chukwudi Iwuji, Daniel Marconi, Griffin Robert Faulkner, Nathan Chandler Reid

eraserheead
2020-05-25
Som en blandning av Fight Club, The Cell och valfri David Lynch-kreation. Gillar det!
StureStenhög
2020-04-18
Lite svajigt på sina ställen, men jag gillade ändå den här på det stora hela. Det är intressant att den försöker vara en film om psykisk ohälsa och en traditionell skräckthriller på samma gång, och den lyckas väldigt bra med den balansen. Det är lite av ett vågspel, de som hade velat ha bara det ena eller det andra blir nog trots allt lätt besvikna. Personligen gillar jag dock att den aldrig fullt ut väljer en väg. Jag får intrycket av att filmen egentligen inte är så intresserad av frågan om Daniel är verklig eller inte, den verkar snarare vilja utforska vad det innebär att vara verklig, och vad det har för betydelse om Daniel är det eller inte. Det filmtekniska kunnandet finns inte riktigt där för att skapa något omvälvande, men ansatsen är god. Det är inget fel på varken regi eller skådespeleri, men en uppgradering på den fronten hade kunnat ta det här till en annan nivå. I vilket fall som helst får man beskåda vad som kan vara filmhistoriens sämsta psykolog, bara en sån sak
haajen
2020-01-11
Börjar ok men spårar snabbt ut, mot slutet blir det riktigt dåligt och löjligt. Ambitiöst men misslyckat.