3.4

Dansar med vargar

Officeren Dunbar i den amerikanska armén söker tjänstgöring långt ifrån civilisationen. Där möter han snart landets urinvånare – indianerna. Det första mötet blir våldsamt och kunde ha ändat hans liv, men istället leder det till början på något nytt för Dunbar.

Originaltitel Dances with Wolves
Regissör Kevin Costner
Manus Michael Blake
Genre Äventyr, Drama, Western, 90-tal
Skådespelare Kevin Costner, Mary McDonnell, Maury Chaykin, Robert Pastorelli, Graham Greene (II), Charles Rocket, Rodney Grant, Tantoo Cardinal, Wes Studi

2019-04-14
Söndagsmatiné och omtitt av denna klassiska western. Minns när den kom och det höga status den fick redan då - och så här snart 30 år senare var det inte oförtjänt. Den romantiserade bilden och historisk korrekthet är såklart föremål för "de lärde", men faktum kvarstår att detta är en förbannat snygg film med en story som funkar alldeles utmärkt en trist söndag i April.
Pi-R
2018-11-09
(extended cut) Fyran hänger löst... Varken Costner eller McDonnell förmår riktigt hålla upp huvudrollerna, rollfigurerna är, om inte platta så iaf allt annat än komplexa (porträttet av pawneefolket är minst sagt problematiskt), och samma sak kan sägas om manuset. Samtidigt så finns det en storslagenhet i filmens foto, klippning, och sätt att belysa souixkulturen som jag faller rätt hårt för, och inledning har ett nästan postapokalyptiskt anslag som träffar mig helt rätt. Och jo... alla scener med Two Socks får mig att smälta totalt
2018-03-07
Har jag missat att sätta betyg på denna? Bra film, men kanske lite seg..
StaffanE71
2017-12-24
Helt fantastisk. Solkar 5'a. Ett måste.
Engravadlax
2017-12-18
Costners voice-over är rätt kass, och ädla vilde-grejen är jättefånig, men i övrigt rätt bra film för att vara 1990.
Solidus
2017-11-12
Magisk och storslagen western som förtjänar sina Oscars och Kevin Costner gör en av sina bästa rollprestationer i sin karriär. Jag kan tycka att filmens budskaps trycks ner i halsen på tittarna, men som det fråntar inte att detta är en av filmhistoriens bästa westernfilmer där fyra timmar (extended cut) flyger iväg. Det här ÄR film!
2017-10-09
Klassiker
RustyFilm
2016-12-05
Otroligt vackra vyer. 3tim 47min långt. Hög klass på regi och foto. Vet inte om man kallar det här western film. Gör man det så är det en ovanlig sådan. Relationen mellan ”röda” och ”vita” är i fokus. Att filmen är så lång med en handling som maler fram i ett långsamt tempo stör inte mig ett dugg. Men kan tänka mig att det kan störa en och annan beskådare.
gjoob
2016-10-08
Förvånansvärt simpel och rentav platt film. Mindre förvånansvärt är Kevin Costners stela skådespeleri och ännu mer monotona berättarröst, samt att det känns som fyra väldigt låånga timmar (jag såg Director's Cut). Men vidderna var vackra.
2016-09-18
Dansar med vargar och A Perfect World är de enda bra filmerna Kevin Costner medverkat i. Så enkelt är det.