3.3

Danton

Danton återvänder till Paris när han får höra om Roberspierre terrorregim. Övertygad om att han har folket på sin sida strider han mot sina tidigare allierade.

Originaltitel Danton
Regissör Andrzej Wajda
Manus Jean-Claude Carrière, Jacek Gasiorowski, Agnieszka Holland, Boleslaw Michalek, Andrzej Wajda
Genre Drama, 80-tal, Biografi
Skådespelare Gérard Depardieu, Anne Alvaro, Wojciech Pszoniak, Roland Blanche, Patrice Chéreau, Emmanuelle Debever, Krzysztof Globisz, Boguslaw Linda, Angela Winkler, Roger Planchon

labi
2019-02-02
Rakt berättad utan arty farty lull lull. Wajda är aldrig dålig.
AndreaFurberg
2016-12-21
Jag älskar den här filmen!
berlin15
2015-08-29
Tycker väldigt mycket om filmen. Överlag riktigt starka skådespelarinsatser. Visst är Depardieu mycket bra i rollen som Danton, men Wojciech Pszoniaks tolkning av den obeveklige och renlärige Robespierre är fantastisk.
Tonti
2013-05-13
Rätt konventionell men använder i alla fall teatraliteten medvetet och skådespeleriet är det verkligen inget fel på.
jep
2013-04-28
Har allmänt svårt för kostymfilmer.
JimCarrey
2013-04-02
Kul skildring av epoken som problematiserar idealen
Berniey
2013-01-07
Segt drama men välgjort!
Myllo
2011-12-23
Rättegångsscenerna är oerhört laddade. Vilken kraftfull och elegant retorik från Dantons sida. Men inget hjälpte ju eftersom allt var uppgjort från början. Depardieu är suveränt bra som Danton.
Mareld
2010-10-18
Nåja, varken särskilt eller intressant. Men jag gillar de dubbade skådisarna och filmen är väl fin. Plus om det stämmer som goeran säger, då känns det lite historiskt intressant iaf.
goeran
2009-12-17
Ett mycket välgjort och kraftfullt historiskt drama om skräckväldet under franska revolutionen och om maktspelet mellan Danton och Robespierre. Denna film gjorde Andrzej Wajda under sin landsflykt i Frankrike och det är lätt att se filmen som en allegori om det dåtida kommunistiska Polen; där general Jaruzelski infört undantagstillstånd 1981 för att undertrycka oppositionen i Solidaritet.