Där floden flyter fram

Året är 1912 i Missoula vid Klippiga Bergens fot. Pastor Maclean lär sina söner Norman och Paul livets mening och konsten att flugfiska. Med åren utvecklas de båda pojkarna åt helt olika håll. Norman ägnar sig åt studierna. Paul gör revolt mot familjens livsstil. Det enda de tre fortfarande har gemensamt är flugfisket och floden de älskar lika högt...

Baserad på novellen A River Runs Through It av Norman Maclean från år 1976.

Originaltitel A River Runs Through It
Regissör Robert Redford
Manus Richard Friedenberg
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Craig Sheffer, Brad Pitt, Tom Skerritt, Brenda Blethyn, Emily Lloyd, Edie McClurg, Stephen Shellen, Susan Traylor, Nicole Burdette, Joseph Gordon-Levitt, Vann Gravage, Michael Cudlitz, Rob Cox, Buck Simmonds, Fred Oakland, David Creamer, Madonna Reubens
Betygsantal 1965

2021-10-27
En film som är mitt i mellan...
pzun
2020-05-21
Vackra miljöer som sagt men väldigt styltig dialog och stela karaktärer som drar ner
RustyFilm
2016-12-09
Där floden flyter fram är en sann historia som berättas lugnt och stämningsfullt. Det hela utspelar sig i början på 1900-talet i Montana. Mycket flugfiske och vackra miljöbilder ere.
Sunken25
2016-01-05
En bra film, fin och välspelad med ett djup som jag blev överraskad av. En film man bör se om man gillar draman. 7.2/10
lottes
2015-08-08
Trea eller fyra, hm. Kan nog vara värd en fyra. För att det är en verklig historia och då kan den få vara så här realistisk och långsam. För att man inte blir skriven på näsan - det finns många subtila detaljer att fundera på. Varför vänder Paul ryggen åt sin storebror när denne vill att han följer med till Chicago, t ex? Och för att miljön är underbar, fotot är fint, Brendan Blethyn är en personlig favorit, för den unge Gordon Lewis premiär, för Brad Pitt som är lika charmig som en gång regissören, för att livet är precis så svårtolkat och hopplöst och ändå alldeles alldeles underbart.
Hypostas
2015-06-29
Hyfsat vacker, men tämligen intetsägande och meningslös film. Det man mest kommer ihåg är hur fruktansvärt snygg Brad Pitt är.
2014-11-09
En mycket vacker film om två bröder som drar lite åt olika håll men som har en passion gemensamt, Fisket och kärleken till floden. Fotot är stundtals enastående och berättelsen är gripande. Bra skådespel. 4-
ClintanTheKing
2014-01-11
Stiligt och bra berättad film om två pojkars uppväxt i Montana på tidigt 1900-tal. Redford levererar även från regi-stolen och Scheffer, Pitt och Skeritt är bra i rollerna.
Berniey
2013-09-21
Välspelad och mycket vacker film med bra skådespelare som jag länge varit tveksam till att se, men det visade sig vara överraskande bra.
Gigi1943
2013-08-14
När jag för en tid sedan fick klart för mig att filmen handlade om fiske så bestämde jag mig för att inte se den, men så råkade den nu ligga före en annan som jag bandade och då tänkte jag att jag i alla fall skulle ge den en chans. Så det kan bli! Filmen var otroligt vacker, fotot får en femma men jag trycker att handlingen om två olika bröder inte är speciellt originell. Jag såg den med behållning och ger den en trea.