3.2

Dårarnas paradis

En uppfinnare behöver pengar för att förverkliga sin idé. Hans fru bestämmer sig för att hjälpa honom genom att skilja sig och gifta om sig med en miljonär.

Originaltitel The Palm Beach Story
Regissör Preston Sturges
Manus Preston Sturges
Genre 40-tal, Romantik, Komedi
Skådespelare Claudette Colbert, Joel McCrea, Mary Astor, Rudy Vallee, Robert Warwick, Jimmy Conlin, William Demarest, Robert Greig, Victor Potel
Filmnummer 19486

2021-09-18
Riktigt charmig film som bjuder på en hel del småskratt. Tempot hade kunnat vara högre då den trots sina ringa 88 minuter inte känns jättekort. Men det finns gott om saker som roar och den balanserar väl på fånighetens sida utan att det blir för mycket. Utom när det blir för mycket och det är jättekul. Solklar men rätt slät trea.
mattarello
2020-02-07
Nej, denna film föll jag inte för. Vissa ljusglimtar skymtas, men det är för mycket som stör. Miljonärsklubben och de plumpa rasistskämten till exempel! "Med tio cents på fickan" av Sturges och med McCrea också i huvudrollen uppskattade jag mer!
Ful_fisk
2017-03-09
Haha, riktigt skojig och härlig! När Mary Astor dök upp höll jag på att smälla av; går det att snacka så snabbt?! Bra tidstypisk komedi!

2015-02-12
Fantastisk komedi. Gubben i början och "den europeiske karaktären" Toto bjuder på många skratt. Perfekt längd också för en komedi. Trimmat manus och nära inga transportsträckor.
Sznax
2012-05-26
Liknar mycket Sturges andra filmer, en blandning mellan oerhört roliga sekvenser och långa transportsträckor. Skådespelarna lyfter helt klart filmen (McCrea är med alldeles för lite) och här finns de ljuvliga små birollerna man förväntar sig, och självklart the Ale & Quail Club. Men tyvärr tyngs filmen ner av ett väldigt framtungt manus. När man väl tror att filmen skall dra igång ordentligt så tar den slut. Betyg 6.8
Tonti
2012-05-01
Den här hade jag överskattat litet men klart sevärd och rolig.
KimEkberg
2012-04-30
rolig, men inte jättemycket mer. hade gärna sett att det hela spetsades till lite ytterligare. glasögonmannen är dock sjukligt skön.
TobiasRydén
2011-07-05
En stark trea. Den sista halvtimmen är underbar, då bl.a. den Sturgeska kvicka dialogen kommer till sin rätt.
sofieL
2010-12-30
mycket rolig och bra film!
thefox
2010-12-21
Fantastisk inledning, bra film, inte mer.