2.8

Darfur

En internationell grupp journalister i Sudan står inför dilemmat om att återvända hem för att rapportera om övergrepp som de har sett, eller att stanna kvar och hjälpa några av de offer som de har stött på

Originaltitel Darfur
Alternativ titel Attack on Darfur
Regissör Uwe Boll
Manus Uwe Boll, Chris Roland
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Billy Zane, Edward Furlong, Kristanna Loken, Matt Frewer, David O'Hara, Hakeem Kae-Kazim, Az Abrahams, Noah Danby, Sammy Sheik, Maggie Benedict

Samtalsmanicken
2020-03-29
För sin tid lyckades den få upp ögonen på en annars trygg och blind befolkning, vilket var filmens syfte. Idag är allt fler medvetna om vad som händer i världen, men det är likt förbannat en stark film.
LTT86
2014-09-18
Håller med Sture Stenhög på allt som han säger.
StureStenhög
2013-08-26
Inte alls en dålig film egentligen, men fyller den nån funktion? Uwe vill visa verkligheten som den är och allt det där, och det är väl inte fel i sig, men vi vet väl redan att det pågår hemskheter i Darfur? Det är väl inte där problemet ligger? Problemet är snarare att vi inte vet varför, och framför allt, att vi inte bryr oss. Den här filmen ändrar inte på detta. Det här ger ingen insikt i konflikten, det är ren krigsporr kryddad med ett ospecificerat budskap om att nåt måste göras. Vad vet dock inte filmen. Hur ädla avsikter han än har så är den gode Uwe helt enkelt ingen stor folkbildare. Men det ska ju sägas till hans försvar att den här filmen hade blivit betydligt mer hyllad om nån annan hade regisserat den, då hade folk satt en fyra på den för att döva sitt dåliga samvete, nu har filmen inte ens den effekten. Jag kan därför sympatisera lite med Uwe, och jag berömmer honom för en kompetent film, men längre än till en stark tvåa kan jag inte sträcka mig
-kakihara-
2013-02-22
Helt klart godkänd!
Krantzylvania
2013-01-08
jag har inte sett den, men min kommentar till filmbeskrivningen är; kan inte en av dom åka hem och rapportera om övergreppen och alla andra stanna kvar och hjälpa till?
senilix
2012-06-16
Jag är nästan lite stolt över uwe. Snudd på trean.
NoWireHangers
2010-12-02
Jag måste säga att om filmens syfte är att få upp publikens ögon för vilka grymheter som försiggår i Darfur lyckas den ganska bra. Däremot ger den i princip inget bakgrundsperspektiv för händelserna; Boll väljer att fokusera på en händelse, i en by. När man skildrar grymheter på film, särskilt på låg budget, är det lätt att det får karaktär av exploitationfilm, men den här känns våldsskildringarna inte som ett självändamål utan relevanta och nödvändiga för berättelsen. Storyn är ganska tunn och berättarmässigt är filmen lite ojämn. Som helhet en intressant och bra, men knappast särskilt trevlig, film.
Docklands
2010-10-16
Uwe's filmer genomsyras av en misantropisk syn på värden som verkligen tilltalar mig, ännu en film som är på gränsen till ett mästervärk.
Amour
2010-10-04
Mår rätt kasst efter att ha sett filmen, men detta är dock ingen film som ska få dig att må bra. Vi svenskar levar i en otroligt skyddad värld, Ögonöppnar film är vad detta är.