2.8

Dark Night of the Scarecrow

En förståndshandikappad man blir oskyldigt anklagad för att ha mördat en liten flicka. Han klär ut sig till en fågelskrämma och gömmer sig i ett majsfält men blir upptäckt och skjuten till döds av en lynchmobb. Efter en tid börjar medlemmarna i lynchmobben att bli dödade av en fågelskrämma.

Originaltitel Dark Night of the Scarecrow
Regissör Frank De Felitta
Manus J D Feigelson
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Charles Durning, Robert F Lyons, Claude Earl Jones, Lane Smith, Larry Drake, Marylee Williams, Jocelyn Brando, Alice Nunn
Filmnummer 20961

GrandMaster_E
2017-07-31
Härlig stämning med både setting och musik. Skådespelet skiftar men det är då aldrig tråkigt och Charles Durning är ju lite av en bortglömd legend. Otroligt osympatisk karaktär i denna film.
amam
2017-06-01
Vet inte varför den är med i paketet "Slasher-filmer från 80-talet" då den helt klart inte är en slasher. Mest bara en standard thriller från tidsperioden.
Andravåningen
2016-05-29
Svag trea. Inte mycket för sådana här rysare, men det var härliga miljöer och något utav psykologi inblandat, liksom en väl gestaltad centralroll.
idd
2016-03-31
Inte mycket till slasher men inte heller mycket till stämning. Mest bara allmänt blaskigt..
Screwface
2012-11-18
Att jag missat denna riktigt bra film! Obehaglig stämning, speciellt den patetiska brevbäraren som alltid har på sig arbetskläderna. Riktigt vidrig. Men \\'country-justice\\' får konsekvenser för de inblandade som dör på många obehagliga sätt.

2012-05-23
Hade lätt kunnat bli ännu en slasherfilm, men fångar och bibehåller en subtilare skräckstämning som håller intresset och spänningen uppe. Och gamle hederlige Larry Drake är ju aldrig fel.
ziferN
2012-03-04
Smått charmig och underhållande men inte alls så bra som jag trodde att den skulle vara, med tanke på att den har 6.8 på IMDB. Här hade jag förväntat mig en härlig 80-tals slasher men så blev det tyvärr inte.. Filmens storyn fungerar ju men det hade kunnat göras och hanterats mycket bättre. Filmens charm räddar faktiskt betyget ifrån en tvåa så det blir en svag trea i betyg.
2011-12-22
Är man ute efter en typisk slasher är detta kanske för mesigt. Detta är en skön och stämningsfull rysare med mer eller mindre rubbade karaktärer och några riktigt obehagliga scener. Stort plus för den vidriga brevbäraren.
schramm
2011-12-02
Hade hoppats på lite fågelskrämme-röj ala Fredagen den 13:e, men blev förvånad över vad stämningsfullt och avslappnat det var. Betydligt bättre än jag trott och känns som en biofilm.

2011-11-11
tycker denna va riktigt bra. når inte fram till en 5a för jag tycker dom håller fågelskrämman lite för hemlig ibland och slutet hade haft mer topp. annars en kanonmysig 80-tals skräckis