2.3

Dark Water

Den unga mamman Dahlia, flyttar tillsammans med sin dotter Ceci in i en nedgången lägenhet efter en uppslitande skilsmässa. De ser fram emot lugn och ro men istället börjar mystiska saker att inträffa och snart verkar det som om lägenheten lever sitt eget liv. Mystiska ljud och ihärdigt droppande av vatten gör att Dahlias fantasi böjar skena iväg och hon gör allt för att få klarhet i det som sker. Samtidigt kommer det mörka och hotfulla vattnet närmare och närmare. Nyinspelning av en japansk film med samma namn.

Originaltitel Dark Water
Regissör Walter Salles
Manus Rafael Yglesias
Genre Drama, Thriller, Skräck, 2000-tal
Skådespelare Jennifer Connelly, Ariel Gade, Tim Roth, John C Reilly, Pete Postlethwaite, Dougray Scott, Elina Löwensohn, Perla Haney-Jardine, Camryn Manheim

Gigi1943
2013-10-15
Visste ingenting om denna film när jag satte i den i videon (hade spelat in åt sonen) och det blev en skräckfylld överraskning. Den var väldigt otäck och frågan är om det inte fanns minst tre olika tänkbara slut innan den verklgien tog slut. Tyckte slutet var lite onödigt, har inte sett originalet,
JimCarrey
2012-11-22
En ganska onödig remake på en väldigt bra japansk skräckis som man ändå ser och den är bra och välgjord men ganska onödig
TheHorrorfan
2012-11-17
Den var ungefär som jag trodde. Helt ok, bra vid vissa tillfällen.
Xenox
2012-08-11
Svag trea. Godkänd skräckfilm.
Undine
2012-05-11
Sämre än originalet men ändå helt ok.
Ondskapt
2011-08-21
Inte usel, men rätt meningslös egentligen. Kompetent gjord, men den bygger lite väl mycket på sin förlaga och har inte något nytt att komma med.
TimBuckley
2010-08-29
(rek 2a) Det mest essentiella problemet som denna film har ligger i att den helt enkelt inte är spännande. För oavsett om man vill se på denna film som en thriller, en spökhistoria eller rent av en skräckfilm så är ju ändå nyckelkänslan för alla beskrivningar en ambition att erövra tittarens puls. Men Jennifer Connelly är bra på att spela så där Måndags-grå och nyskild liksom även hela filmen är både snygg och välgjord, vilket gör att helheten slinker genom sinnena fint. Men det är inte mycket om något alls som fastnar kvar hos mig som filmisk historia när filmen väl rullat klart. Och borde det inte vara tabu att låta barn sjunga "Imse vimse spindel" för att skapa spänning ? Jaja, emellanåt ganska trevligt för stunden ändå om man som jag tycker om både Tim Roth & Connelly. Men kvalitetsmässigt sett bara en blek 2a och inget rekommendabelt. Se "The Shining", "The Others" eller "The Orphanage" istället för andra mycket bättre filmer i samma genre.
MaraJade
2010-08-08
Mja, nu har jag sett om denna film och den är inte lika bra som första gången jag såg den. Se hellre originalet, den är mycket bättre!
Ghostface
2010-08-05
mer av ett drama än en rysare men grym känsla i stämningen. En av få riktigt bra remakes i stil med "the ring".
MtotheN
2010-08-04
inte sett originalet som alla tjatar om här, men denna var en stabil, spännande rulle.