3.2

Darkest Hour

I andra världskrigets inledning trycks de allierade styrkorna tillbaka och land efter land tvingas kapitulera. Nu måste den nyligen tillträdde brittiska premiärministern Winston Churchill avgöra om det ligger i Storbritanniens intresse att inleda fredsförhandlingar med Hitler.

Originaltitel Darkest Hour
Regissör Joe Wright
Manus Anthony McCarten
Genre 2010-tal, Biografi, Drama, Krig
Skådespelare Gary Oldman, Kristin Scott Thomas, Ben Mendelsohn, Lily James, Ronald Pickup, Stephen Dillane, Nicholas Jones, Samuel West, David Schofield, Richard Lumsden, Malcolm Storry, Hilton McRae, Benjamin Whitrow, Joe Armstrong, Adrian Rawlins, David Bamber

vonadel
2020-06-21
Det är ju lite Gary Oldman som gör filmen. Annars en ganska trist historia. 5/10
hsimpson
2020-01-01
Ghostface uttryckte det väldigt lämpligt i sin kommentar för ett par månader sedan.
HansMoleman
2019-11-03
Gary Oldman gör en grym rollprestation!
Ghostface
2019-10-22
Alldeles för ordinär historia för att någonsin vara intressant på riktigt men å andra sidan svår att värja sig mot.
Commandante
2019-03-12
Mycket välspelat, men lite väl frikopplat från historien...
PeterTheW
2019-01-21
Bättre än väntat!
Doddedronten
2018-10-13
Väldigt effektivt och känslostarkt berättad! Massor av tårar kom. Gary Oldman lysande, men den totala historiska bilden av Churchill behöver verkligen kompletteras, t ex här: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/3j4dpv/churchill--en-tyrann
mammene
2018-09-05
Det här var fantastiskt bra och det var mycket Oldmans förtjänst, vilken prestation och förstås en mycket tacksam roll att paradera i. Är väldigt förtjust i historia på film, om spelet bakom och här lyckades man bra med det, det enda jag kan klaga på är att man kanske glorifierade lite väl mycket. Men en stark trea är det.
StureStenhög
2018-09-02
Den här filmen är väl väldigt mycket precis vad man förväntar sig att den ska vara, men det behöver ju inte vara negativt ifall man gillar sådant här, och det får jag nog säga att jag övervägande gör. Churchill är onekligen en tacksam person att göra film på, och det blir nästan automatiskt underhållande med honom som huvudperson. Gary Oldman slarvar inte heller bort chansen att få bre ut sig ordentligt, och det går inte att göra annat än att instämma i att han är väldigt bra. Tidsskildringen är även den imponerande, och överhuvudtaget gillar jag när man får följa andra världskrigets maktspel på det här viset. Det är dock en film som är väldigt mycket berättad från perspektivet tillhörande en regissör som sitter med facit i hand, och det blir lite för mycket blinkningar till en publik som vet hur det ska gå. Hade jag fått välja, så hade jag hellre sett en film som var mer nyanserad och faktabaserad, och mindre glamouriserande, men jag kunde ändå ta den här för vad den var
haajen
2018-07-31
Intressant men konventionell, Oldman är riktigt bra.