2.7

Darkness

En tonårsflicka flyttar med sin familj in i ett hus på landet, men man upptäcker att det nya hemmet har ett förflutet som hotar att förgöra familjen.

Originaltitel Darkness
Regissör Jaume Balagueró
Manus Jaume Balagueró, Fernando de Felipe, Miguel Tejada-Flores
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Lena Olin, Anna Paquin, Fele Martinez, Giancarlo Giannini, Iain Glen, Stephan Enquist, Fermi Reixach

Skapad 2019-12-22 av
En helt vanlig familj, tillsynes utan några problem, flyttar in i ett stort hus. De trivs bra och ingen utom dottern Regina verkar ha några problem med att acceptera läget. Kort efter att de flytta...   Läs mer »

Skapad 2019-12-04 av Loomis
Jag kommer ihåg för några år sedan då jag bänkade mig för att se den spanska skräckfilmen ”De namnlösa”. Otäck värre. Nu gör samma regissör, Jaume Balagueró sin första engelskspråkig...   Läs mer »

StureStenhög
2017-06-01
Oinspirerat dravel. Den lyckas aldrig riktigt bygga upp någonting, men kraschar ändå lite framåt slutet. Det är nästan lite imponerande faktiskt. I övrigt är manuset ganska dumt, storyn känns oklar, karaktärernas ageranden är ologiskt för det mesta, skådespeleriet är trött, och regissören verkar tro att gör en bättre film än vad han gör. Svag tvåa
Engravadlax
2016-04-16
Lena Olin cementerar min åsikt ytterligare att svenskar kan fan inte agera... hon är däremot inte ensam, det råder en total avsaknad av skådespelarregi i denna film som man ofta ser när regissören inte behärskar språket, och reagerar därför inte på galet tonfall, m.m. Har svårt att tänka mig någon annan förklaring, för i övrigt har Balagueró uppenbarligen lagt ned sin själ i produktionen.
santiago
2014-07-26
Helt obegriplig. Räddas av att Anna Paquin promenerar omkring i åtsittande kläder, och att pappan blir härligt psykotisk emellanåt. I övrigt är det tråkigt.
Tatty
2014-06-16
Nja. Den var inte alls läskig och inte bra heller.
JimCarrey
2013-05-16
ett potpourri av skräckklyschor, tänkte även jag på the shining och också rosemary's baby etc. manuset var helt fruktansvärt uselt så att det nästan kändes som att det skulle sabba filmen totalt i perioder men sammanlagt var den ändå riktigt stämningsfull tack vare ljud, foto och skådespeleri 3-
Murvel48
2013-05-01
Jäkla skrikande hela tiden... Och jag fattade inte slutet (som vanligt i skräckfilmer). Svag tvåa.
jeremy_jones
2012-12-29
Har sina poänger (även om de är ack så små), och är egentligen bara yta yta yta hela vägen. Helt ologiskt handlande från alla inblandade karaktärer och lösa trådar överallt borgar för en trist och frustrerande upplevelse. (1/6)
Grillo
2012-10-06
Pappan ger delar av filmen lite Shining-vibbar, och jag tyckte mig tom se tvillingspökena inslängda vid nåt tillfälle... Inte speciellt läskig, men blir väldigt intensiv och spännande mot slutet. Inledningen är dock rätt långsam, och bygger mest upp för vad man tror ska bli en upplösning i stil med The Shining, men som tur är blev det inte så, för det hade bara känts billigt. Istället blir det ett mycket bra och modigt slut.
ziferN
2012-07-04
Jag minns att jag har sett denna för många år sedan men kommer inte ihåg ett skit av filmen, har för mig att jag stängde av filmen efter typ 10 minuter in i filmen. Och nu efter en omtitt upptäckte jag att det inte var något särskilt att lägga på minnet. Filmens första halva fungerar att titta på till en viss del men den andra halvan, slutet speciellt, kändes alldeles utdraget. Det kändes ungefär som ett slut på ett slut på ett slut, vilket inte är något positivt när filmen inte intresserade mig särskilt mycket. Stark tvåa.
TheHorrorfan
2012-03-20
Inte nåt vidare läskig men underhållande och en liten twist på slutet. Stark 3a.