2.3

Dårskapens hus

Vid utgrävningar i Stockholm år 2248 har man påträffat 45 000 meter film från 1940-talet av mästerregissören Hasse Ekman. Materialet är i oordning men Föreningen för Fornfilm-Forskning sammanställer materialet efter vad man tror har varit mästarens konstnärliga intentioner.

Originaltitel Dårskapens hus
Regissör Hasse Ekman
Manus Hasse Ekman
Genre Komedi, 50-tal
Skådespelare Edvin Adolphson, Douglas Håge, Eva Henning, Stig Järrel, Birger Malmsten, Thor Modéen, Katie Rolfsen, Gunnar Sjöberg, Inga Tidblad, Sonja Wigert, Hasse Ekman, Lars Hanson

Redheaded
2019-01-25
Vansinnigt roligt med inklippta scener från flera filmer! Särskilt kul de första 20 minuterna kanske, men jag såg färdigt den i alla fall. Har man sett t ex Lågor i dunklet, Excellensen och Lilla Märta blir det skojigt. Om man har den humorn... 😁 Mycket Stig Järrel, gott så!
JohnTron
2018-06-02
Man måste nog se den många gånger om man ska fatta storyn. Frågan är om den blir bättre av det?
JanneN
2015-11-08
Jag skulle aldrig någonsin sätta betyg på en film jag inte orkat se i sin helhet.
Norpan0
2015-03-13
Orkade inte se färdigt.
yrkeschaufföre
2015-02-23
Jag råkade se om den och det var ju ett misstag.
KimEkberg
2014-08-17
ja, kanske att det här hade varit kul om man inte hade sett nåt liknande nånsin. men nu blir det mest att man önskar man såg om lilla Märta istället. måste dock varit ännu mer obegriplig när den utkom.
FabianBom
2014-01-17
hmm, börjar rätt intr i färg, men sedan i en skum klippfilm från tidigare filmer, nej nej de blir bara tråkigt.
yrkeschaufföre
2012-01-27
Jag gillar Hasse och har sett 15 filmer hittills men det ända bra med den här filmen är scenen i början. Kul idé som faller platt.
Razzel
2012-01-24
Charmigt ostrukturerad.
orson
2011-08-18
Hasse Ekman gjorde den här filmen under filmstoppet 1951. Han tog scener ur sina tidigare filmer och gjorde en helt ny film. Återvinning helt enkelt! Resultatet blir självironiskt med en stor självdistans. Även Bergmans tidiga filmer, i synnerhet "Fängelse", får sina ironiska gliringar.