3.3

Das Kaninchen bin ich

Maria är en högskolestudent som studerar ryska och hoppas på ett bra jobb som översättare eller reseagent. Hennes planer går i stöpet när hennes bror Dieter arresteras för antisocialistiskt skvaller. Nu måste Maria bestämma sig - ska hon stå upp för sin bror och riskera att inte få fortsätta sina studier?

Originaltitel Das Kaninchen bin ich
Alternativ titel I Am the Rabbit, The Rabbit Is Me
Regissör Kurt Maetzig
Manus Kurt Maetzig, Manfred Bieler
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Angelika Waller, Alfred Müller, Ilse Voigt, Wolfgang Winkler, Irma Münch, Rudolf Ulrich, Helmut Schellhardt, Annemarie Esper, Willi Schrade, Willi Narloch

HerrArne
2013-05-29
En högintressant film som ibland drar iväg åt det teatrala. Svag fyra.
goeran
2011-12-15
Kurt Maetzigs Das Kaninchen bin ich från 1965 är en ambitiös och välgjord film som på djupet skildrar det repressiva systemet i Östtyskland och villkoren som människor då tvingades leva under. I centrum för handlingen står den intelligenta men ambivalenta Maria (väl gestaltad av Angelika Waller) vars bror just har fängslats för politiska brott och som inleder en kärleksaffär med den man som är ansvarig för broderns fängslande. Det är anmärkningsvärt att en sådan här samhällskritisk film överhuvudtaget kunde göras i Östtyskland bara några år efter Berlinmurens uppförande men det är däremot mindre förvånande att filmen nästan omedelbart förbjöds (tillsammans med 11 andra filmer vid Centralkommitténs 11:e plenarsammanträde i december 1965) och sedan först kunde visas efter Berlinmurens fall.