The Castle

Filmatisering av Kafkas ofullbordade verk om lantmätaren som kommer till en främmande stad.

Originaltitel Das Schloss
Regissör Michael Haneke
Manus Michael Haneke
Genre Drama, Animerad, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Ulrich Mühe, Susanne Lothar, Frank Giering, Felix Eitner, Nikolaus Paryla, André Eisermann, Dörte Lyssewski, Inga Busch, Norbert Schwientek, Hans Diehl, Birgit Linauer, Branko Samarovski, Ortrud Beginnen, Otto Grünmandl, Johannes Silberschneider, Paulus Manker, Martin Brambach

Sheepy
2022-09-13
Svår - och känslomässigt förvirrande. Tematiskt kan man se det som humoristisk ironi kring byråkrati, med en lantmätare som reser en lång väg men aldrig kommer fram till målet (slottet). Men det är enbart temat som är humoristiskt och filmen är aldrig rolig - snarare kall/emotionellt tom och sävlig. Filmens slut är abrupt, som att någon plötsligt drog ut kontakten. Självklart är detta p.g.a. att boken aldrig färdigställdes - men som upplevelse är det extremt otillfredsställande. Det hade nog passat bättre som en kortfilm eller någon form av miniserie där man behandlade verket med mer frihet. Nu känns det tyvärr mer som ett misslyckat experiment.
Ghostface
2022-09-04
Påfrestande att se men trots det en sorts upplevelse i introvert frustration. Filmens smutsiga och avskalade miljöer förstärker den klaustrofobiska känslan.
JimCarrey
2013-03-21
Det här är en av få böcker jag läst flera gånger och antingen kan man försöka representera den som här - göra en "trailer" för boken eller också får man göra vad Haneke gjorde med Jelinek och göra nått i stora drag annorlunda. Det här var väldigt kärleksfullt, svårt att betygsätta om jag ska gå på känslan jag får skulle det bli en femma men det är ju för att boken kommer tillbaka när jag ser filmen. 3+
MrLawrence
2013-02-23
Det går väl egentligen inte riktigt att göra film av Kafkas romaner, och det tycker jag Haneke på sätt och vis har insett med denna TV-produktion. Ganska märklig, men ändå sevärd tycker jag.
Noseman2005
2012-01-08
Det är mer en "illustration" än en filmatisering av Kafkas verk. Och ur den aspekten är det både intressant och annorlunda. Men TV-aspekten tar udden av det hela och två timmar är alldeles för långt för att bibehålla åtminstone mitt intresse.
Taliah
2011-07-27
Bokens briljans kommer inte igenom och humorn är spårlöst försvunnen.
pink.f
2009-07-13
Ni som har sett/planerar att se denna produktion, ha i åtanke att den är specifikt gjord för TV. Och som Haneke själv har sagt: "I'm very clear about the distinction between a TV version and a movie. Films for TV have to be much closer to the book, mainly because the objective with a TV movie that translates literature is to get the audience, after seeing this version, to pick up the book and read it themselves. My attitude is that TV can never really be any form of art, because it serves audience expectations." [Indiewire, "the Bearded prophet"]
Galivan
2008-10-08
Experimentellt, konstigt och annorlunda. Det är en sorts surrealistisk atmosfär, en märklig alternativ verklighet, det är ständigt mörkt och inte mycket ljus, och alla människor och konversationer är oförutsägbara och konstiga. Inte ens huvudpersonen vet man var man har...han är också konstig. Det är intressant men frustrerande....man kommer aldrig nånvart, vilket förstås är en del av filmens poäng. Stilen i Le Temps du Loup påminner om den här.
AudreyHorne
2008-01-23
hur har ni sett denna?
force
2007-12-29
Jag ber om ursäkt för tvåan. Haneke gör inget direkt fel, men kanske är en rättfram och okomplicerad överföring av texten till filmmediet inte rätt väg att gå.