3.8

Det vita bandet

Märkliga händelser stör det lugna livet i en tysk by vid tiden innan första världskriget. Händelserna verkar ha en koppling till byns skola och en lärare observerar och undersöker det som inträffar och snart är han något på spåret.

Originaltitel Das weisse Band
Alternativ titel Das weiße Band, The White Ribbon
Regissör Michael Haneke
Manus Michael Haneke
Genre Drama, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Susanne Lothar, Ulrich Tukur, Leonard Proxauf, Burghart Klaussner, Rainer Bock, Marisa Growaldt, Janina Fautz, Sebastian Hülk, Leonie Benesch, Ursina Lardi, Christian Friedel, Ernst Jacobi (röst), Birgit Minichmayr

Skapad 2019-11-09 av frienatic
Du vill inte missa en sekund av Hanekes fotografiskt fulländade film. Så bländande är klarheten i bilderna, med hög kontrast mellan svart och vitt, att man önskar att man kunde hindra ögonlocke...   Läs mer »

ZoIX
2020-10-27
Stabilt och snyggt, men inte hans bästa. Lite Bergmaninfluenser här som tidigare nämnts. I sin självbiografi Laterna Magica nämner Bergman att i och med den ordning han växte upp med på prästgård med kyss på faderns hand etc. förstår han att vi har så nära till fascismen vilket jag ser som en poäng med denna film. Bergman skiner igenom vad gäller prästen i filmen = Fanny och Alexander. Sedan har vi förhållandet mellan doktorn och hjälpen där doktorn är oerhört brysk verbalt = Nattvardsgästerna.
LacombeLucien
2019-12-09
Gillar Haneke och ska se om denna, men minns den som bra men lite seg emellanåt. Nu är Hanekes filmer alltid långsamma och menade att man ska känna av det underliggande obehaget istället för att underhållas simpelt, och jag gillar det, men måste som sagt se om denna för att se om den då växer.
labi
2019-07-07
Världsklass!
Bozze80
2018-10-11
Flera starka scener, och snyggt foto, men alldeles för sömnigt där emellan vilket gör den tämligen långtråkig, trots den intressanta handlingen.
nodon
2017-11-07
Intressant film och väldigt snygg. Förväntade mig dock mer än jag fick och jag tycker Haneke kunde "dödat lite älsklingar" och kortat ner filmen en knapp halvtimme. Sen var ljudet på Zita där jag såg filmen igår (061117) dåligt och skränigt vilket drog ner upplevelsen något. Stark trea dock!
martineden
2017-05-28
[rek. 5] Oj, oj, oj!!! Filmen fångar mig omedelbart och den narrativa intrigen är utsökt. Regin är mästerlig, skådespelet likaså. Fantastiskt komplex historia av en av vår tids absolut skickligaste regissörer!! Mästerverk!!! 5.
Dele
2016-04-03
En stark, omskakande, mångbottnad, fascinerande och utsökt komponerad film. Betygsfemman är inte långt borta.
Raimo_1985
2016-01-06
Lyckades inte hålla mitt intresse uppe iallafall.
lumberdajack
2015-07-19
Känns väldigt mycket Bergman med en stänk av Hanekes skoningslösa och otäcka sida. Ärkesbiskopen är väldigt lik Jan Malmsjö i Fanny och Alexander. En väldigt bra film, känns som en gammal klassiker fastän den är gjord 2009. En film som ställer många frågor men som inte ger så mycket svar..
AlbertSpica
2014-08-24
Snyggt svartvitt foto räddar inte filmen från att vara för lång och seg. Att jag sen har problem med filmer som utspelar sig under denna eran gör inte saken bättre.