3.2

David Copperfield

David Copperfields änkemor gifter sig för att se till att hon och hennes pojkar slipper fattigdom, men efter hennes död bestämmer styvfadern helt brutalt att David ska arbeta på ett lager. Pojken rymmer och försöker skapa sig ett eget liv men jagas av styvfadern.

Originaltitel The Personal History, Adventures, Experience, & Observation of David Copperfield the Younger
Regissör George Cukor
Manus Hugh Walpole, Howard Estabrook, Lenore J Coffee
Genre Äventyr, Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Lionel Barrymore, Basil Rathbone, Edna May Oliver, Freddie Bartholomew, Frank Lawton, Jessie Ralph, Elizabeth Allan, Roland Young, Elsa Lanchester, W C Fields, Madge Evans, Maureen O'Sullivan, Violet Kemble Cooper, Lennox Pawle

2015-01-10
Jag kan säga att det är ett fint hantverk med en berättelse som gör att man förstår att Dickens blev otroligt populär. Hans sätt att ge varje karaktär någon speciell egenskap fungerar nog bäst i bokform men är på något sätt genialiskt. Berättelsen känns också lyckad utifrån barnets(David Copperfield) synvinkel och jag tror att oavsett vem man är eller hur gammal man är så kan man inte gå fel med en Dickens-berättelse. Lite kul var att jag såg denna film i den färglagda versionen. 3+
Rune2000
2010-05-20
Filmens första hälft, som berättar om Copperfield's tidiga år, funkade utmärkt medan den andra delen, som involverar en ny och viktig karaktär vid namn Uriah Heep, blev hastig och slarvig i utförandet. Når inte upp till de härliga David Lean Dickens-filmatiseringarna även p.g.a. sin tramsiga ton.
TobiasRydén
2008-07-15
Filmepos som åldrats med behag, WC Fields är bra som Micawber.
apmannen
2007-01-06
Första 20 minutrarna var bara hemska...men sen tog det sig. Men vilken soppa det är, ändå är 75% bortskuret från boken. Finns ungegär lika många nu levande personer som kan förklara all världens moderna fysik som personer som kan redogöra för samtliga sidohandlingar i denna. Dvs 7-8 i varje fall.
goeran
2006-12-19
En mycket välgjord och sevärd dramatisering av denna välkända berättelse av Dickens; en berättelse som i och för sig är något för sentimental för att vara riktigt helt i min smak. Freddie Bartholomew är ju en mycket duktig barnskådespelare; de två andra skådespelarna som man verkligen lägger märke till är Edna May Oliver och W C Fields (båda är mycket roande).
CinemaniaC
2004-02-23
Väldigt bra film, men vad gör väl det, om folk väljer att vandra djoniponys kantiga väg.
djonipony
2004-01-23
andra bra SAKEN, ska d va...
djonipony
2004-01-23
grattis till er andra som INTE sett (och recenserat) denna piss-film. mamman i början e as-söt, men sen asså... FY FAAN VILKEN JÄVLA PISS-RUTTEN SKITFILM! skojaru överspel lr? Hög (volym) och över-entusiastisk dialog och lilla killen e bara SÅ jävla töntigt plågsam i sina tårdrypande scener. Ett pinsamt o omotiverat opera-solo i en liten suga tvingas vi utstå också. Den andra bra filmen, tillika sista, e den söta tibetanska spanieln.