3.5

Dawn of the Dead

De döda har börjat invadera världen och de kommer inte i fredligt syfte. Mänsklighetens överlevnad är hotad och en grupp människor hittar sin tillflyktsort i ett övergivet shoppingcentrum.

Originaltitel Dawn of the Dead
Alternativ titel Zombi
Regissör George A Romero
Manus George A Romero
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Ken Foree, David Emge, Scott H Reiniger, Gaylen Ross, Tom Savini, Jese Del Gre, James A Baffico, David Crawford, David Early

Skapad 2019-11-10 av
I Romeros zombie-trilogi är \"Dawn Of The Dead\" den del jag tycker bäst om (och många med mig den här gången). Det är en hyfsat lång men otroligt spännande och underhållande berättelse om h...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av XenoMorph
Nu när en remake av Dawn of the Dead har kommit ut tänkte jag att det var lika bra att recensera originalet. Jag har inte sätt den nya version ännu, men det är nog svårt att överträffa den äl...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av FilmGuden
Världen är på väg mot sin undergång. Zombie epedemin från George A. Romeros första del (Night of the Living Dead) har förvärrats. Filmen har en fantastiskt genial inledning. Först följer ...   Läs mer »

Pi-R
2018-09-13
Nä... trots en sista halvtimme som jobbar upp sig ett par pinnhål, bra musik, några rätt snygga gore-scener, och min egen sjuttiotalsnostalgi, så kommer betyget inte upp i en trea. Längden är helt omotiverad, rollfigurerna alltför platta, och skådespeleriet för skakigt, Och VARFÖR är zombiernas smurfsminkade? Filmen har verkligen inte åldrats bra (till skillnad från föregångaren som jag tycker håller än) – skojigast är de allt mer desperata experterna i tv-sändningarna
2018-09-12
Har inte åldrats väl. Lite överraskad över att den har så mycket höga betyg fortfarande. Inte det minsta läskig eller spännande, inte direkt några intressanta karaktärer att bry mig om, inte särskilt underhållande och framförallt inte i över 2 timmar. Som tidsporträtt, kultfilm och inspiration till hela zombie-genren så förstår jag och uppskattar den, och dess politiska poänger och budskap är ganska snyggt. Men som film är det mest ganska tråkigt.
NoWireHangers
2017-07-24
Jag vet inte varför det har tagit mig ända tills nu att se den här filmen som ju betraktas som en klassiker. Hur som helst blev det en besvikelse. Här finns ju bra ingredienser men läskigt är det inte och filmen är alldeles på tok för lång.

2017-07-12
Litt for ujevn og beig for høyre karakterer.
OffTheGround
2015-12-26
Ganska cool film med ett spejsat soundtrack som nästan är för häftigt för sitt eget bästa. Lite för lång dock.
karlmats
2015-12-13
Den historiska resan i Romeros fotspår fortsätter och även här får vi en massa aber som är svåra att ta på allvar. Klart mer underhållande än Night of the Living Dead men samtidigt känns det mesta väldigt utdaterat och det blir aldrig varken spännande eller underhållande. Den på förhand upphaussade kritiken mot konsumtionssamhället blev en väldigt besvikelse, återigen är det långt ifrån vad They Live lyckades åstadkomma. Den enda tjejen får givetvis stå och vara både passiv och närmast handlingsförlamad, inget konstigt för den här tidsepoken men hade ju kunnat vara ett oväntat lyft som nu uteblev. Mitt största problem är nog det osannolika i att de här långsamma abren på nåt sätt lyckats slå ut hela den amerikanska militären och storstäderna. Inte ens karaktärerna i filmen har nån vidare respekt för dem just för att de är så klappkassa, de går runt och knuffar omkull dem, slår dem på käften och är allmänt överlägsna, mot den bakgrunden borde hotnivån efter den inledande överraskningseffekten vara relativt låg, men som vanligt bygger väl sånt på att folk är korkade, kanske en bra satir på verkligheten i sig? Jag tänkte först ha skrivit nåt om Mall of Scandinavia här men filmen var lite för tråkig i sin samhällskritik för det. En stabil 2a.
Darn
2015-07-22
Jag gillar den stilistiska ansatsen. Det är väldigt snyggt ibland, samtidigt som effekterna är b-aktig och musiken är bra och väl utvald. Filmens uppbyggnad gillar jag även mycket, den håller sig i alla fall bortom de mest givna konventionerna. Sedan måste jag medge att jag har svårt för konceptet. Det som räddar är alltjämt den smått politiska, eller kanske snarare sensmoralmässiga, undertonen.
Solidus
2015-05-18
En hyllad uppföljare till en hyllad skräckfilm, dock är jag en aning skeptisk till "Dawn of the Dead". Är detta en dålig film? Nej, men jag skulle inte heller hävda att den är så fantastisk som många menar. Den är tillräckligt bra för att ta sig till betyg 3 och det finns fungerande faktorer med filmen som t.ex. kemin mellan skådespelarna, samhällskritiken, de blodiga effekterna samt Romeros förmåga att skildra kaos på filmduken. Det som filmen faller på är den komiska aspekten som inte går hem hos mig. Dessutom tappar den fart när våra huvudpersoner tar sig till gallerian. Versionen från 2004 gjorde ett bättre jobb med att fånga upp karaktärsutveckling och konflikter inom gruppen på ett sådant sätt som drev filmen framåt och höll både intresse och spänning på topp. Här känns det som att filmen står och trampar ända fram till dess actionfyllda final. Med risk att bli lynchad, men jag måste säga att remaken överträffar sitt original på alla punkter inom filmskapandet.
Engravadlax
2015-05-08
Romeros bästa når inte upp till medelmåttigt.
SilkyMoll
2015-03-03
Mycket bra zombierulle. Gillar speciellt effekter och smink samt att en kastas in i berättelsen som har rätt hög fart redan från början. Ett litet minus för längden, tror man hade kunnat klippa ned filmen något men allt som allt väldigt nöjd!