Apornas planet: Uppgörelsen

En växande nation av genetiskt utvecklade apor, ledda av Caesar, hotas av mänskliga överlevande av ett förödande virus. De lyckas nå en skör fred, som snabbt visar sig kortlivad. Ett krig inleds som kommer att avgöra vilka som får leva vidare som jordens dominerande art.

Originaltitel Dawn of the Planet of the Apes
Regissör Matt Reeves
Manus Mark Bomback, Rick Jaffa, Amanda Silver
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Andy Serkis, Jason Clarke, Gary Oldman, Keri Russell, Toby Kebbell, Kodi Smit-McPhee, Kirk Acevedo, Nick Thurston, Terry Notary, Karin Konoval, Judy Greer, Jon Eyez, Enrique Murciano, Larramie Doc Shaw, Lee Ross, Keir O'Donnell, Kevin Rankin, Jocko Sims

Skapad 2019-10-30 av ehansi
Efter det nervkittlande slutet på \"Apornas Planet: (R)evolution\" är det äntligen dags för uppföljaren till storfilmen från 2011. Matt Reeves är tillbaka i regissörstolen och i en värld som ...   Läs mer »

92axha10
2017-02-11
Tyckte om konceptet att se båda sidornas syn på situationen. En aning för många uppenbara "Bad Guys" och hade föredragit lite mindre sentimentalitet. Annars okej uppföljare.
Rele
2017-02-02
Spännande film. Några duktiga skådespelare och Matt Reeves är bra regissör. Jag ger en trea.
schramm
2016-08-03
det går-illa för männskligheten i denna ap-pokalypse
tangoforce
2016-05-22
Sämst i hela serien.. Stabil 1:a.
karlmats
2015-11-16
En stabil uppföljare som är både snygg och intresseväckande. Idén om en värld där apornas status lyfts upp är något jag nog aldrig kommer att tröttna på. Här får vi en del moraliska dilemman om fördomar och blint raseri som kan vara nog så nyttiga i dagens samhällsklimat. Den höga lägstanivån till trots tycker jag dock att den saknar det lilla extra, det blir underhållande men inte mer, den håller nog ungefär samma nivå som föregångaren, möjligtvis snäppet under vad gäller underhållningsnivå. En stabil 3a är det hur som helst, kanske borde ha setts på bio när det begav sig men det lär väl komma en till misstänker jag.
Commandante
2015-10-17
Helt ok, men det blir nästan lite för mycket talande apor till slut.
TimBuckley
2015-07-12
(rek 3a) Allt som allt filmiskt ganska mysigt att titta på talande apor i ett äventyr som hade varit guld i tioårsåldern. Men barnet i en finns ju kvar, så visst glimmar det till här & var. 3a.

2015-07-05
Bra film!
carnevil
2015-05-12
Varför CGI:ar de inte hela skiten bara?
RichardEk
2015-05-09
Intressant om än lite förutsägbar film. Klassiskt mänskligt maktbeteende flyttas över till en ickemänsklig politisk sammanhållning (ett samhälle av genetiskt utvecklade apor) och likaså den så ofta förekommande fader-son - relationens sentimentala vedermödor. En högst antropocentrisk film trots de ledande karaktärernas ickemänsklighet med andra ord. Så vi bjuds på en transcendental gestaltning av kampen mellan den goda visheten och det onda raseriet, habilt paketerad i specialeffekter, skottlossning och explosioner.