2.3

Day of Wrath

Sheriffen Ruy de Mendoza som utan sin egen vetskap blir huvudpersonen i ett makabert massmord. En skrämmande återblick på en tid då tortyr och folkmord var vardagshändelser och då enda sättet att överleva var att tiga still.

Originaltitel Day of Wrath
Regissör Adrian Rudomin
Manus Adrian Rudomin
Genre 2000-tal, Action, Drama, Mysterium, Thriller
Skådespelare Blanca Marsillach, James Faulkner, Christopher Lambert, Brian Blessed, Phyllida Law, Szonja Oroszlán, Ben O'Brien (II)
Filmnummer 42007

RichardEk
2013-07-23
Christopher Lambert borde vara mer kräsen och inte vara med i hafsverk som den här. Men han har kanske inte mycket val, förknippad med en 20 år gammal actionfilm där egentligen Clancy Brown stal showen. Lambert är en skådespelare med stark utstrålning trots ett begränsat skådespelarregister. Det räcker inte här, filmens struktur och handling övertygar inte. Resultatet är en rörig och osammanhängande politisk thriller i historisk miljö. Jag borde anat oro när filmen i marknadsföringen jämförs med "Rosens namn".
Robkiller
2012-08-18
Halvskaplig film om underliga mord i en liten by i inkvisitionens Spanien. Den faller tyvärr lite på att en sådan här film kräver rätt hyfsade skådespelare; och även om Christopher Lambert passar för vissa roller så blir det inte så bra här, lär väl sägas att han ändå är bättre än övriga medverkande. Det känns också som att manuset tar till lite nödlösningar ibland för att föra den långsamma handlingen framåt... men den duger för lite slötittande.
Kurganen
2009-06-10
Det finns poänger i själva intrigen och idén att förlägga en thriller till 1500-talets Spanien är i min bok inte bara kul utan också välkommet. Det är trevligt när inte alla mord är förlagda till nutidens New York. Emellertid duger inte slutresultatet till mer än en 2:a. Day of wrath är en seg film där det förvisso förekommer svärdsfajter ganska ofta men det hjälper inte. Istället för att bjuda på andlös spänning satt jag mer och mässade "gör ett genombrott snart då för fan" och ja, det är inte riktigt vad jag vill känna. Lambert är Lambert och bjuder på väsande och minimalt skådespeleri. Han är kung i Highlander men inte här. Övriga skådisar gör sina jobb men verkar mer intresserade av lunchbuffén i en film som trots sina goda avsikter misslyckas.
SalotSar
2008-08-01
ovanligt intelligent för genren. som i och för sig inte säger så mycket... men dock. kunde utvecklats än mer. bra rollspelsäventyr, mindre bra film.
angrybeaver
2006-10-05
En helt okej film att sitta och titta på en kväll. Inte extremt märkvärdig men ändå underhållande!
Papagiorgio
2006-07-17
Riktigt dålig film. Har dock sina stunder då den kommer upp till en 2:a.
jonbo
2006-06-26
Sunkig var ordet. Lånar lite då och då från Rosens namn, men når självklart inte samma höjder.
P13xus
2006-05-21
gillar INTE Lambert..:S huvva
chris_lambert_
2006-04-03
får en tvåa för Lamberts härliga käcka smil på framsidan .. annars skit ..
Jorm
2006-03-26
Spännande tyckte jag, ger den en 4a.