BETYG
3.4
av 5
3.4
av 5
Days of Being Wild
En snygg, ensam playboy-kille får reda på att kvinnan som uppfostrat honom inte är hans riktiga mor. Detta utlöser känslor i mannen som han tidigare inte haft och han ger sig ut på en jakt efter sin riktiga mor.

Originaltitel | A fei jing juen |
Alternativ titel | Ah Fei's Story |
Regissör | Wong Kar-wai |
Manus | Wong Kar-wai |
Genre | Drama, 90-tal |
Skådespelare | Leslie Cheung, Maggie Cheung, Andy Lau, Carina Lau, Rebecca Pan, Jacky Cheung, Tony Leung Chiu-wai |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 659 |
Filmnummer | 12818 |
Recensioner
Jag önskar lite att jag slapp recensera den här filmen och bara kunde låta den växa. Att inte sätta en bedömning på alla finstämda bilder jag bombarderats med och all härlig atmosfär jag ins... Läs mer »
Kommentarer
Väldigt stiliserad film och bildspråket känns igen från WKWs övriga filmer. Det är tätt suggestivt och laddat, man känner riktigt hettan i luften och ångesten går igenom rutan. Men det är lite för mörkt i längden för att jag ska känna den där riktiga entusiasmen. Betyget blir en svag 4;a, 4-
Är det någon som kan mänskliga känslor och romans är det Wong Kar-wai! Days of Being Wild är egentligen lite oslipad men dess högsta toppar är riktigt höga. Här bjuds vi på en härlig, skitig miljö och läckert foto. Samspelet mellan kvinnorna och männen är som vanligt på högsta nivå när det gäller Wong och det är få saker som går att klaga på mer än att den som sagt känns något oslipad, det märks att det är en av hans tidigare filmer. Synd också att Tony Leung Chiu-wai är med ytterst lite. (10+/15)
Snygg film.
I 1960-talets Hong Kong så får Yuddy, en man som mest leker runt med tjejer och inte har något fast jobb, veta att kvinnan som tagit hand om honom hela hans uppväxt inte är hans riktiga mamma. Frustrationen inom honom växer och han försöker pressa ut svar från kvinnan som hon vägrar att ge!
Detta var en mycket mörkar, mer instängd och mer smutsig film än de tre andra Kar Wai Wong jag sett. Stora delar av filmen utspelar sig i en smutsig lägenhet och även om det är intensivt så blir det inte lika slående vackert som vad jag tidigare sett.
Vi får då och då framåt slutet glimta Kar Wai Wongs fantastiska foto när Yuddy åker till filipinerna, där är landskapsfotot bländande vackert.
Inte heller känslospelet, som jag reagerat starkt på att Kar Wai Wong är fantastisk på att uttrycka, är lika kraftfullt som det jag tidigare sett. Det är fortfarande otroligt bra, men måttet hålles inte lika högt som senare enligt mig. Kan det vara för att Days of Being Wild är en tidigare film än de jag tidigare sett? Möjligen.
Betyget landar på en stabil sexa, det är en mycket bra och trevlig film, men avsaknaden av intimitet gör att den faller bort från de högre betygen!
Betyg: 6/10
Hantverket är bra, karaktärerna och stämningen. Problemet för högre betyg är väl att historien aldrig riktigt lyfter eller utvecklas ordentligt. Men en bra film, funkar.
Såg tyvärr filmen med rysk dubbning och Engelsk text. Ganska svag trea, eventuellt därav, men tror inte jag hade gett den 4/5 ivf. Snyggt foto!
Har det mesta som utmärker Wong Kar Wais filmer. Skön stämning, intressanta karaktärer, fina scener och något drömskt över alltihopa. En viktig pusselbit saknas dock för att filmen ska hänga kvar ett längre tag och det är en tydligare röd tråd och substans i trådarna. Det spretar lite för mycket helt enkelt. Men en stabil trea är det.
Jag är inte lika förtrollande hänförd som jag blivit av merparten av hans senare filmer. Det är fortfarande väldigt fint, men jag känner inte att stämningen når dit riktigt som sig bör. Men Wong måste inte hålla sin högsta nivå för att vara briljant, dock.
Ofta väldigt vacker och har ett antal mästerliga nattscener. Wong visar även hur fantastisk han är på att komponera scener med två personer. Tyvärr är färgskalan grå/grön inte min favorit och det finns ett antal scener som är alldeles för utdragna och temposvaga (speciellt när Leslie pratar med sin "mor"). Beyg 6.5
Den här filmen är ett oerhört mycket mer sammanhållet och helgjutet verk, stilistiskt sett åtminstone, än den lustiga debuten som var rätt all over the place. Wong måste ha utvecklats mycket på bara två år. Den här är inte lika underhållande, men det är en bättre film.