2.6

Days of Youth

Ozus tidigaste nu existerande film. Komedi om två studenter som vill imponera på en tjej i skidbacken.

Originaltitel Gakusei romance: Wakaki hi
Regissör Yasujiro Ozu
Manus Akira Fushimi
Genre Komedi, 20-tal, Stumfilm
Skådespelare Chishû Ryû, Shinichi Himori, Tatsuo Saito, Ichirô Yuki, Junko Matsui, Takeshi Sakamoto

hsimpson
2020-09-14
Jodå, den funkar helt okej, men saknar en del av den mogne Ozus elegans. Svag trea.
Sznax
2013-12-15
Den hypade skidfilmen nådde inte riktigt upp till de högt ställda förväntningarna. Lik Ozus tidigare men humorn missade lite väl mycket. Betyg 5.8
Lillaprinsen
2013-12-12
Nu sågs den här möjligtvis en dag för årets stora jubileum (som jag nästan missade), men här kommer betyget, kommentaren och ett hurra, hurra, hurra! Några mycket vackra scener i denna, ett ganska tidlöst tema, tillfredsställande cirkelkomponering, tack tack.
Tonti
2013-12-12
Jag åkte skidor men...
goeran
2012-02-24
Yasujiro Ozus studentkomedi Days of Youth från 1929 (hans åttonde film och den äldsta som finns bevarad) tycker jag vann på en omtitt; den omständigheten att BFI:s dvd-utgåva håller betydligt högre tekniska kvalité än Hong Kong-utgåvan som jag har sett tidigare påverkar säkert min bedömning. Det är intressant att se hur påverkad Ozu var av samtida amerikansk film i sina tidiga stumfilmer; han som senare kom att betraktas som den store traditionalisten i japansk film.