3.4

Dazed and Confused

Året är 1976 och platsen en stad någonstans i Texas. Det är sista dagen på terminen och kvällen ägnas åt att åka runt i bilar, dricka öl och röka marijuana.

Originaltitel Dazed and Confused
Regissör Richard Linklater
Manus Richard Linklater
Genre Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Jason London, Rory Cochrane, Wiley Wiggins, Sasha Jenson, Adam Goldberg, Anthony Rapp, Marissa Ribisi, Matthew McConaughey, Shawn Andrews, Cole Hauser, Ben Affleck, Joey Lauren Adams, Milla Jovovich, Parker Posey, Michelle Burke, Jason O Smith, Nicky Katt

myslas
2018-08-14
Det har gjorts ännu bättre filmer på samma tema men det här är väldigt underhållande. Linklaters dialog är som vanligt träffsäker. Rätt otroligt hur många av de här unga skådespelarna som sedan fick väldigt framgångsrika karriärer.
2017-10-22
DIProgan
2017-08-05
Skön men inte speciellt intressant. Gjorts bättre saker i dag. Lustigt hur många låtar den har gemensamt med spelet Guitar Hero 3.
2016-11-21
Har bara sett den här filmen en gång och det var för ganska många år sen nu men jag minns att jag tyckte den var väldigt bra.
mfs
2015-12-02
Minns att jag diggade den första gången jag såg den för 15 år sedan. Den håller tyvärr inte 2015.
Namellak
2015-11-04
Dazedconfused. Undrar om manusförfattarna var det när de kokade ihop den här stinkande soppan till film. Själv kände jag mig mest däst och konfys när eftertexterna rullade. Upplevde denna som en cynisk ursäkt att kränga gamla rocklåtar från 70-talet till en ny intet ont anande publik i form av en "hipp" rulle. Jaja. En del goa gamla hits och lite mindre kända låtar att (åter)upptäcka i alla fall.
Namellak
2015-09-25
Dazedconfused. Undrar om manusförfattarna var det när de kokade ihop den här stinkande soppan till film. Kändes mest som en cynisk ursäkt att kränga gamla rocklåtar från 70-talet till en ny intet ont anande publik i form av en "hipp" rulle. Jaja. En del goa gamla hits och lite mindre kända låtar att (åter)upptäcka i alla fall.
RemusLupin
2015-01-26
Just keep livin'
S_Griffon
2015-01-21
Har helt klart spelat ut sin roll. Fruktansvärt omogen och töntig. Låter pretentiöst, men detta var inte bra.
eandersson
2014-08-15
Ojojoj vilken rulle och härliga skådisar i sina yngre dagar. Rätt bra dialog och fotot var varken bu eller bä, soundtracket var fyllt av ena hitlåten efter den andra av samtliga favoritband från min ungdom. Samma sorts film som "American Graffiti" (Sista natten med gänget) som det nu var ett tag sedan jag såg så känslan kring den filmen är relativt vag vilket gör att jag i nuläget tycker att "DazedConfused" är den bättre filmen. En annan positiv sak filmen lämnade efter sig var en, för mig okänd, musikalisk talang i form av Milla Jovovich med hennes "The Alien Song". En film jag rekommenderar till alla som gillade George Lucas "American Graffiti". Tror det var allt så finns väl inget mer att säga än "Eat more possum"!