3.5

De 39 stegen

En mystisk kvinna följer med Richard hem från en kabaré och han går med på att gömma henne i sin lägenhet. Kvinnan hävdar att hon jagas av två män som vill föra ut säkerhetspolitiska hemligheter ur landet. Mitt i natten mördas kvinnan och Richard flyr. Snart är också han jagad av skurkarna - och av polisen, som tror att det är han som är mördaren.

Originaltitel The 39 Steps
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Charles Bennett, Ian Hay
Genre Thriller, Mysterium, 30-tal
Skådespelare Robert Donat, Madeleine Carroll, Lucie Mannheim, Godfrey Tearle, Peggy Ashcroft, John Laurie, Helen Haye, Frank Cellier, Wylie Watson, Gus McNaughton, Jerry Verno, Peggy Simpson

Skapad 0000-00-00 av JoeZ
Vi slängs rätt in i en show. Mr. Memory kommer fram och visar sina skickligheter sedan avfyras några skott. Vi får snart reda på att det var en brittisk agent som avfyrade skotten. Hon övernatta...   Läs mer »

myslas
2018-08-13
Egentligen lite väl kort då det (framförallt i inledningen) går fort framåt ibland men det är väldigt underhållande och med ett, som vanligt när det gäller Hitchcock, högklassigt foto.
Raimo_1985
2017-12-20
En av mina favorit-Hitchcock hittills.
2017-10-25
snurr
2016-04-23
Den är grym helt enkelt
Hypostas
2015-11-16
Mysig Hitchcock, som är klart sevärd.
Kalkonhönan
2015-05-04
Bra paranoiathriller men Hitch' gjorde det bättre i den snarlika North by Northwest som han skulle göra senare, inte sagt att De 39 stegen är en dålig film, snarare tvärtom men lite för kort för sitt eget bästa.
2015-01-05
Många talar om denna filmen som den som satte fart på Alfred Hitchcocks karriär på allvar. Hur som helst faller man direkt in i den fantastiska spänning som finns i filmen och efteråt vill man bara se mer och mer av Hitchcocks filmer. Magin startade här!
hestret
2014-08-09
Tycker att denna överraskade positivt för att inte vara med i Hitchcocks riktiga kanon. Den är fartfylld och fokus växlas väldigt snabbt från olika saker genom filmen, vilket jag gillade. Visst kan den stundtals vara lite rörig och storyn är lite töntig och otrolig. Men jag tycker den var underhållande och gick rysligt snabbt och det var spännande och oförutsägbart. Underbar prestation av Donat med både humor, charm och coolhet och filmen är faktiskt riktigt snygg också. Finns ett par höjdarrutor och jag gillade särskilt scenerna hos bondfamiljen. Filmen håller än och känns ändå rätt modern. Svag fyra i min bok. 78/100
AlbinWesley
2013-12-30
Jag kände spontant att det borde vara en trea, men tack vare att Hitchcock slängde in två bärande kvinnoroller som inte finns med i förlagan, så pass tidigt i filmhistorien som det ändå är, ger den en svag fyra. Även om jag finner intrigen en smula rörig, så är detaljerna som sammanbinder den så oerhört bra.
sawa
2013-04-15
Nu har jag sett både Hitchcocks version från 1935 och Don Sharps från 1978, och 78:ans story känns mer sammanhållen än 35:an.