2.5

De 39 stegen

Richard Hanney undsätter en barnflicka vid en bilolycka i en Park i London. Det visar sig dock ganska snart att barnflickan är en hemlig agent förföljd av utländska dito på jakt efter hemliga uppgifter om ett avancerat vapensystem. När sedan barnflickan blir mördad i Hanneys egen bostad kan han inte undgå att bli indragen.

Originaltitel The 39 Steps
Alternativ titel The Thirty-Nine Steps
Regissör Ralph Thomas
Manus Frank Harvey
Genre 50-tal, Thriller, Drama
Skådespelare Kenneth More, Taina Elg, Brenda De Banzie, Barry Jones, Reginald Beckwith, Faith Brook, Michael Goodliffe, James Hayter

spielmitmir
2015-11-15
Ööh? Du milde, var ska man börja... Sägas skall att jag precis läst boken, och att jag inte sett Hitchcocks version. Kanske är denna snarare baserad på den senare än på boken? För boken följer den bedrövligt illa, vilket gör mig irriterad. Inte ens de mest givande och spännande delarna i boken är med, och tja - "upplösningen" är ju inte ens värd namnet i denna version. Fjantig buskishumor och ologiska förlopp räddas knappast upp av en hyfsad huvudroll och charmigt brittiska miljöer. Näe, stor besvikelse!
Wridmuld
2006-05-16
En blek kopia av Hitchcock's film. Jag trodde först att det var den jag såg, så besvikelsen blev stor. Kenneth More är lysande som urtypen för en cool och oförskräckt engelsk gentleman som alltid håller stilen, men det är också det enda som gör den här filmen sevärd.