3.9

De 400 slagen

Franskt drama om 14-årige starka Antoine Doinel vars föräldrar inte visar särskilt stort intresse för honom. Det skall komma att krävas mycket av Antoine för att han ska erkänna sin lidelse.

Originaltitel Les quatre cents coups
Alternativ titel The 400 Blows
Regissör François Truffaut
Manus François Truffaut, Marcel Moussy
Genre Drama, Kriminalare, 50-tal
Skådespelare Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy, Guy Decomble, Georges Flamant, Patrick Auffray

Skapad 2019-12-08 av ost_henke
”De 400 slagen” från 1959 är en självbiografisk film av Francois Truffaut. Filmen tillhör den Franska nya vågen och de filmer som räknas dit var lite mer verklighetsnära än de amerikanska sa...   Läs mer »

Skapad 2019-11-29 av Kubrick
Enormt överskattad film som enligt många är en klassiker, en av dom första i den nya franska vågen. Handlar om en 13-årig pojke i Paris som har problem hemma och i skolan, han börjar skolka och...   Läs mer »

andmoreagain
2018-11-22
Franska ny vågen kickstartade med denna film för att sedan bara tappa. Inget går upp mot den här filmen och den bekräftar verkligen Truffauts kreativitet. Godard.
Supernaut
2016-05-15
Vacker och rå.
Dele
2015-01-11
En lågmäld och fin realistisk barndomsskildring ur konsekvenserna av frånvarande föräldrar och ett alltför auktoritärt vuxet förhållningssätt.
2015-01-03
Jag gillar filmen och dess foto och regi och jag fick en bra och fin filmstund men någonstans tror jag ändå att det faktum att jag inte drogs in fullständigt i berättandet hindrade mig från att få en fantastisk filmstund. 3+
Taandborste
2014-07-16
Starkt och vackert men ändå lättsamt på något sätt. Den unga skådespelaren är övertygande och bra.
ClintanTheKing
2014-01-07
Berörande och en framförallt otäck och kall film, främst då skolscenerna. Också en mycket bra film med duktiga skådespelare. Jag har sett en del franska filmer de senaste dagarna och man blir fan aldrig besviken alltså. Tvärtom. Jean-Pierre Léaud gör en exceptionell insats som den unge Antoine. Snygg film med bra manus. Slutet var väldigt fint.
Petterror
2013-08-20
Att jag inte sett denna film tidigare! Helt fantastisk film med så mycket känslor. Hög klass!
hestret
2013-07-14
Så känslomässigt ohämmad och intensiv tillsammans med mästerliga tystnader/avsaknad av dialog. Det utmärkta minimalistiska skådespelet passar utmärkt till de vackra och stilla bilderna man tillåts njuta av. Fader-son-relationen är mästerlig och genomgående i Truffauts verk ("Whereeee is theee faather"...). Andra teman som uppväxt, film/konst, vänskap etc. Det finns också ett gäng helt underbart vackra scener och jag som älskar tracking shots bjuds här på ett par riktigt bra i bästa nya vågen-stil. Och slow pans. Och underfundiga vinklar. Och högklassig improvisation (från en barnskådis!). Också pluspoäng för det nyskapande i att använda widescreenformat redan på 50-talet. Den nyckfulla musiksättningen sitter också den som sett smäck. Karaktärerna är, med undantag av den ondskefulle läraren, intressanta och komplexa. Det är inga många fel och allt kommer samman till en fantastiskt och berättad berättelse. Slutet är 10/10. En klar femma.
AlbinWesley
2013-06-25
Vilken rollprestation! Han spelar ju som om han hade 40 år av själslig svärta efter olyckor och brustna hjärtan. Men så är han bara ett barn. Otroligt.
DOKAN
2012-08-14
Håller fortfarande som ett av de stora filmiska mästerverken.