3.7

De älskande på Pont-Neuf

I hjärtat på Paris på stadens äldsta bro, Pont-Neuf, träffas två udda personligheter vars öden vävs samman av en våldsam passion. Den hemlösa konstnärinnan Michèle, som är på väg att förlora synen, förälskar sig i uteliggaren och eldslukaren Alex. Paret skapar sig en egen värld på den gamla bron.

Originaltitel Les amants du Pont-Neuf
Alternativ titel The Lovers on the Bridge
Regissör Leos Carax
Manus Leos Carax
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Juliette Binoche, Denis Lavant, Klaus-Michael Grüber, Daniel Buain, Marion Stalens, Chrichan Larsson, Paulette Berthonnier, Roger Berthonnier, Edith Scob, Georges Aperghis

RustyFilm
2021-11-13
Leos Carax filmer brukar vara ett hopkok av kaotiska och surrealistiska scener och den här är inget undantag. Här öppnar det även mycket realistiskt med en fantastisk scen när Alex (Denis Lavant) vinglar fram mitt i gatan någonstans i Paris. En buss som rensar upp Parisgatorna från socialt utslagna plockar upp honom och dumpar busslasten vid ett härbärge. Realistiska scener man kan tro att man ser en dokumentär. Filmen stannar i de utslagnas parisvärld ända till filmens slut. Realismen blandas emellanåt upp med vackra och drömlika scener så att ren filmpoesi skapas. In i filmen träder så småningom även Michèle (Juliette Binoche) och kärlekshistorien som uppstår mellan Alex och Michèle är den råaste vi någonsin skådat. Deras tillfälliga bostad blir på den avstängda bron Pont-Neuf i centrala Paris. Och där har vi filmtiteln.
#54
2018-02-03
Visning 26 av 30 jag ser på Göteborg Film Festival.
Hypostas
2016-02-11
Intressant och tämligen fascinerande film, men bitvis frossar den lite väl mycket i elände och misär. Svag trea.
idaho1981
2015-11-07
Fantastisk vacker, egen och tankeväckande film med otroligt skådespeleri från båda huvudrollsinnehavarna. Blandningen av drömmar, hallucinationer och verkligheten är imponerande. Fotot är vackert och spännande. Bland det bästa är musiken. Den används sparsamt och väldigt genomtänkt. Skönt med en film som inte öser ut musik och gör det hela för smörigt. Att det sen är just cellomusik gör det bara bättre.
andmoreagain
2015-07-17
Snygga klipp och, ibland, visuellt väldigt fint och med bra skådespelare. Sen kanske jag inte blev helsåld på storyn och stämningen ändå.
kakbakarn
2015-01-18
En vacker film som hittar balansen mellan realistisk misär och drömmande romantik väldigt bra. Flera starka och snygga scener med två av mina favoriter från den franska skådespelareliten. Möjligen att slutet vacklar en aning, men det är absolut ingen större fara på taket. Gjuten, kanske till och med stark, fyra. On another note - varför får inte Klaus-Michael Grüber (som spelade Hans) vara med i skådespelarlistan här ovan? Han är ju med mycket, och imponerar dessutom.
saggesaliv
2014-12-08
En kärlekshistoria som utspelar sig på bron Pont-Neuf i Paris. Uteliggaren Alex och överklassflickan Michelle träffas på bron och deras kärlekshistoria kan börja. Alltså vilken helt otrolig film. Jag hade höga förväntningar och de överträffades. När jag sitter och sjunger med i eftertexterna, till en fransk låt jag aldrig hört för ut, i mitt euforirus - då är det bra! Leos Carax blandar smutsig kärlek med avantgardiskt (för sin tid) berättande. Mystik blandas med erotik. Många svar fattas när filmen är slut, men det gör inget, för det är så det ska vara. Jag är verkligen totalsåld på denna filmen, min typ av film utan tvekan. Allting är så vackert i sin misär. Kärleken porträtteras på ett så annorlunda och intressant sätt att jag blir helt uppslukad. Jag är kär i denna filmen, en otrolig upplevelse. Dennis Lavant och Juliette Binoche är lysande i sina roller, de är även två av mina idag aktiva franska favoritskådespelare. Betygsmässigt så har jag velat ett tag mellan stark åtta och svag nia. Så länge sätter jag stark åtta, men det finns stor risk att jag höjer den. Betyg: ++8/10
jeremy_jones
2013-10-26
Innehåller mycket som är alldeles underbart men faller på helheten. (3/6)
oapelmo
2013-04-21
Svårtillgänglig på ett sökt sätt.

2013-01-26
... Men, jag kan ändå tycka att Carax fegade ur mot slutet.