3.7

De älskande vid polcirkeln

Allt börjar en eftermiddag 1980 då Anna och Otto, 8 år gamla, av en slump hamnar i baksätet på samma bil. Därefter vävs deras liv samman, de förlorar greppet om världen runt omkring och cirkeln de påbörjar sluts inte förrän sjutton år senare i Finland, precis vid polcirkeln.

Originaltitel Los amantes del Círculo Polar
Alternativ titel The Lovers from the North Pole, The Lovers of the Arctic Circle
Regissör Julio Medem
Manus Julio Medem
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Najwa Nimri, Fele Martinez, Nancho Novo, Maru Valdivielso, Peru Medem, Sara Valiente, Víctor Hugo Oliveira, Kristel Díaz, Pep Munné, Jaroslaw Bielski, Rosa Morales, Joost Siedhoff, Beate Jensen, Petri Heino, Outi Alanen

2017-10-25
ModestyWilde
2013-12-01
Superb och oförglömlig film, som är annorlunda och mycket njutbar. En film som inte liknar särskilt mycket annat och som känns in i hjärtat. Så långt från Hollywood man kan komma - och riktigt bra! Välgjord, välspelad, trovärdig och en riktig kärleksklassiker! Varken högtravande eller överskattad - bara speciell och väldigt, väldigt sevärd - särskilt för filmfantasten med lite högre krav!
divaad
2013-02-28
Första halvan är magisk! Andra halvan är sämre, men utan att vara dålig. Betyget landar på en stabil fyra och jag ser fram emot att plöja igenom fler av Medems tidigare filmer.
Czechflash
2011-08-20
Inleder bra och med en slags magi som gör att jag förväntar mig en riktigt bra film. Men ju äldre Otto och Ana blir, ju mindre gillar jag karaktärerna. Den äldsta Ana tycker jag t.ex. inte är lik de två yngre versionerna och då tappar jag kopplingen till karaktären. Synd för det hade kunnat bli något. Ändå sevärd om man är beredd på en dyster film.
lekke
2010-11-13
Märklig, men inte ointressant, kärlekshistoria. Märklig pga den lite lätt högtravande estetik som präglar filmens berättelse om sammanträffanden. Vet inte riktigt vad den vill likna, eller vill säga mig för den delen, men... jo, visst kan man se den! "Sex & Lucia" är snäppet bättre.
LordByron
2010-07-01
Lite kärlekssvulstigt poetiskt pretentiös och kantig med den röda tråden filmen igenom. Hade önskat jag känt mer för huvudpersonerna än jag gjorde. Därför blir det bara en stark 3:a.
mageek
2010-03-10
Skitdålig gjord! Det här är bara bajs, jävligt överskattad och grymt kass!
Taliah
2009-10-27
Vacker.
mylar
2008-10-26
Ganska svag fyra pga en hel del hål i historien, men ändå en fyra tack vare humorn i det hela. Det blir underhållande istället för störande.
Zeylon
2008-08-15
Nära en femma men ibland kändes det lite förutsägbart, annars riktigt fint!