3.6

De bästa åren

Amerikansk klassiker om tre krigsveteraner som återvänder hem efter andra världskriget och om deras återanpassning till det civila livet.

Originaltitel The Best Years of Our Lives
Regissör William Wyler
Manus Robert E Sherwood
Genre Drama, Krig, Romantik, 40-tal
Skådespelare Dana Andrews, Teresa Wright, Virginia Mayo, Myrna Loy, Fredric March, Cathy O'Donnell, Hoagy Carmichael, Harold Russell, Ray Collins, Steve Cochran, Gladys George, Roman Bohnen, Walter Baldwin, Minna Gombell, Dorothy Adams, Don Beddoe

Pi-R
2018-02-12
En snygg film, och det är lätt att förstå såväl varför den på många sätt behövde göras, som varför den blev såpass populär av sin amerikanska samtid. Ensembeln är, rakt igenom, rätt lysande, och det är påfallande hur modernt tematiken gestaltas (gällande könsrollerna, så ser de visserligen ut som man kan förvänta sig i en amerikansk 40-talsrulle, men det hindrar inte att de kvinnliga rollerna har både djup, bredd, och tyngd). Med det sagt så ska det också sägas att det faktum att de tre huvudfigurernas kamp nästan uteslutande ses utifrån ett romantiskt perspektiv gör att filmen inte står ut så mycket som jag hade hoppats, och dessutom känns inte längden helt motiverad för mig.Betyget svajar på gränsen mellan 3 och 4. Att det blir det lägra beror på att mycket i storyn, inte minst slutet, känns väldigt tillrättalagt
Doddedronten
2017-10-30
Välgjord och färgstark, men lite väl stereotyp.

2017-09-11
Når inte riktigt ända upp till en femma men det är ganska nära.
Ful_fisk
2016-12-04
Bra och tät film om tre hemkommande soldater och deras anpassning tillbaka in i privatlivet. Bra skådespeleri och genomgående tät stämning som håller intresset uppe hela vägen. Genomgående bra och väl värd att se!
mammene
2015-06-28
Vilken stilren film, så snygg och intressant så tiden bara rann iväg och jag har nog kunnat sett lika länge till. Fanns så många sidor i denna skildring av de hemkommande och de som varit hemma, två världar som ska mötas och anpassa sig till livet igen.
StureStenhög
2015-06-26
Gammal klassisk Hollywood-film när den är som allra bäst. Krigsveteraners återanpassning till ett vanligt liv är alltid ett intressant tema, och här lyckas man väldigt bra med att skildra att det inte bara är soldaterna som har förändrats under kriget, tiden har inte stått still hemma heller, och det är inte längre samma liv de återvänder till. Mest imponerad är jag av hur klarsynt filmen känns med tanke på att den skildrar sin samtid, det här är mer den typ av film man brukar få (om man har tur) när det har gått 20 år och filmskaparna har fått lyxen att få lite perspektiv och kontext på det de skildrar. Filmen är också väldigt väl strukturerad, och man har lyckats få ihop en utmärkt skådespelarensemble. Den långa speltiden är verkligen inget problem heller, jag har sett många filmer som inte ens når upp till halva den här filmens längd som ändå har känts längre än denna. Det här var helt enkelt en fröjd att beskåda
timbo93
2015-03-24
Trevligt tempo och inledande dramaturgi när karaktärerna presenteras under en festlig natt. Men sen faller den allt mer ner i stereotypa och tråkiga fåror under de sista 100 minuterna. Men schysst Toland-djupfokus!
Tonti
2015-03-08
Perfekt film om man är på ett lite sentimentalt humör och upplagd för en episk småstadsskildring. Djupfokuset är med rätta hyllat och skådespeleriet är väldigt fint. Oväntat nyanserad och fin trots en del stereotyper. Perfekt längd.
2015-01-04
Första halvan så försöker jag med all kraft hitta mästerverkstatus i denna film men misslyckas och jag känner ärligt talat mig lite besviken. Första halvan landar på ett betyg av en svag 7:a. Då kommer vi till filmens avslutande ca 90 minuter som är helt fantastiska. Den filmupplevelse jag får här kan lätt räknas till det bästa jag har upplevt. Här i filmen känner man så starkt med karaktärerna och deras svårigheter att man blir berörd på ett sätt som bara mästerverk klarar av. 4+
Lillaprinsen
2013-07-06
En dinosaurie förstås, men tre timmar konsekvent djupfokusarbete är onekligen mäktigt.